Det Àr strax efter lunch denna soliga dag och elever frÄn klass fem pÄ Gusums skola har samlats pÄ en asfaltsyta intill skolan. Med sig har de en plastmapp med namnunderskrifter frÄn elever och lÀrare som om en stund ska överlÀmnas till ett av kommunens kommunalrÄd.
â Vi har lĂ€st om demokrati och hur man kan pĂ„verka beslut. DĂ„ har eleverna kommit pĂ„ en frĂ„ga om skolgĂ„rden hĂ€r som de vill ha en Ă€ndring pĂ„, berĂ€ttar Helena Vretander, lĂ€rare i klassen, som tyckte det var ett bra tillfĂ€lle att visa hur demokrati kan funka rent praktiskt.
Vi befinner oss pĂ„ just den asfaltsplan som saken gĂ€ller â eleverna Alice Hansson och Natalie StĂ„hlbrink förklarar vad det handlar om.
â Den hĂ€r platsen vill vi förĂ€ndra, vi vill inte att bilar ska kunna Ă„ka in hĂ€r och att det dĂ€rför ska sĂ€ttas upp bommar eller liknande, förklarar Alice Hansson och Natalie fortsĂ€tter:
â NĂ€r det Ă€r mörkt kan inte förarna se oss och vi Ă€r rĂ€dda att det kan hĂ€nda en olycka. Vi vill kunna vara hĂ€r och sparka boll mot planket som Ă€r uppsatt pĂ„ vĂ€ggen.
Det Ă€r alltsĂ„ mĂ„nga förĂ€ldrar som Ă„ker in hĂ€r vid hĂ€mtning och lĂ€mning av elever, men klass fem menar i skrivelsen att det finns en parkering vid förskolan som kan anvĂ€ndas i stĂ€llet. Det har ocksĂ„ tidigare varit inhĂ€gnat med bommar, men nu fĂ„r eleverna bara vara hĂ€r med nĂ„gon vuxen nĂ€rvarande â nĂ„got som inte alltid Ă€r möjligt.
â Vi vill ha tillbaka vĂ„r skolgĂ„rd till eleverna, vi lĂ€rde oss att man kan prata med politiker och be tidningen komma för dĂ„ har man större chans att fĂ„ igenom sitt förslag, sĂ€ger Alice Hansson.
SÄ infinner sig kommunalrÄdet Lars Beckman (S) som kan berÀtta att han faktiskt gick i Gusums skola sjÀlv som barn. Yosef Srieavo och Nova Klepek lÀser upp skrivelsen i sin helhet och dÀrefter överlÀmnas namnunderskrifterna över till kommunalrÄdet.
â Vilken ordning ni har pĂ„ det hĂ€r. Det bĂ„dar gott för framtiden tycker jag, sĂ€ger Lars Beckman som menar att barnen har en poĂ€ng med sitt förslag.
â Det Ă€r vĂ€l nĂ€stan en akut Ă„tgĂ€rd, det hĂ€r. Jag tar med mig detta till gatukontoret, de vet vad som Ă€r den bĂ€sta lösningen.
Lars Beckman ger ocksÄ nÄgra goda rÄd till eleverna om det nu skulle vara sÄ att det inte skulle hÀnda nÄgot trots löften.
â DĂ„ ska ni inte luta er tillbaka och tĂ€nka att "det blev nog ingenting". DĂ„ ringer ni en gĂ„ng till och pĂ„minner oss.