Vad har hänt med stormötena? Många tycker att det är viktigt att hålla koll på vad som händer. Speciellt nu inför lucia, jul och Nobeldagarna.
- Vi har stormöten enligt rullande schema, där vi har våran demokratitid. Och förra gången vi hade stormöte så berättade vår musiklärare om lucia. Nästa stormöte är vecka 49.
Några elever tycker att det blev mindre mysigt och personligt med de nya barstolarna i korridorerna. De vill ha någonstans där man bara kan slappna av. Varför har ni bytt ut sofforna mot barstolar?
- Asså, vi har ju inte bytt ut någonting. Däremot har vi köpt till. Där barstolarna är nu fanns det ju innan bara träsoffor, och de står nu i den korridoren som är bort mot aulan. Och de är helt ostoppade. Så det där stämmer ju inte riktigt.
Vissa tycker att Växthuset, det lilla glasrummet vid entrén, inte fungerar som det ska. Man ser och hör lätt in och ut och det fungerar inte som den oas den är tänkt att fungera som. Varför lägger ni pengar på den när den inte fungerar som den ska?
- Tanken från början var inte att det skulle vara ljudisolerat och en väldigt viktig och bärande tanke är att det inte ska vara instängt. Man ska se in. Dels har det att göra med arkitekturen i trapphuset där tanken är att man ser… alltså det här transparenta. Sen finns det ju en annan sak med det också och det är ju det att tanken var inte att det skulle vara ljudisolerat för då ska man självklart inte köpa ett växthus utan då måste man ju bygga något istället. Utan tanken var att man skulle kunna sitta där men ändå vara en del av det som pågår. Det är inget extra arbetsrum där man ska kunna sitta och jobba koncentrerat och tyst utan mer om man känner att jag kan klara av att sitta här och läsa eller om man bara vill sitta och snacka.
Vissa elever missar Sacomässan, kanske på grund av att de prioriterar skolarbete eller av andra skäl. Kommer du bjuda in lärare och elever från universitet så att alla har en chans att bilda sig en uppfattning om vilka möjligheter som finns?
- Det kanske inte är jag som bjuder in, så mycket, utan det är ju våra karriärvägledare vi har. Och de har ju olika aktiviteter. Det är ju olika aktiviteter på olika program också. Vi åker själva på studiebesök till exempel till Linköpings universitet.
– Sacomässan är ju en möjlighet, men det finns ju självklart många andra. På våren så brukar karriärvägledarna ha en dag där man bjuder in universitet, men man bjuder också även in företag.
- Sen tycker vi att det är bra att gamla elever kommer hit och pratar.
Cafeterian ligger så långt bort. Varför flyttar ni inte på den?
– Ja cafeterian hade jag jättegärna velat flytta och helst så skulle jag vilja ha den uppe i trapphallen, för här är ju skolans hjärta. Men det beror helt enkelt på att vi har inte någon lokal att kunna flytta cafeterian till, så vi håller på att titta på om vi skulle bygga om. För det är vad vi skulle behöva göra.
– Den ska vara här uppe, det håller jag med om.
Varför är cafeterian inte öppen lunchtid? Det är då och strax efteråt som många vill ha någonstans att hänga.
– Den ska vara öppen till klockan två … eller till klockan ett. Tyvärr är det så att vi kan inte riktigt styra öppettiderna eftersom det är fritidsgården som har cafeterian. Och de i sin tur har olika aktiviteter som de har för barnen som de jobbar med, till exempel om grundskolan har studiedag eller någon annan aktivitet, och det går alltid före våran verksamhet. Och det är också ett skäl till att jag vill flytta cafeterian.
– Men det här är vår verklighet. Det är fritidsgården som styr oss när det gäller cafeterians öppettider, inte vi som styr dem.
Det finns inte alltid någon datasal öppen. Ibland är alla bokade för lektioner. Varför är det så?
– Datasalarna är öppna väldigt mycket … generellt. Men jag håller med om att det finns tillfällen när det är lektioner i alla salarna. Så det vi har gjort nu, till det här läsåret, är att vi har köpt in datavagnar med bärbara datorer så att det ska finnas en bättre tillgång. Så nu har vi en vagn på varje våning. Men dem måste eleverna boka i förväg. De är ju värda mycket pengar.
– Det vore jättebra om eleverna kommer med fler idéer. Man kan ju ställa ut datorer till exempel. Skulle det vara någonting? Man kan ju ha en stådator till exempel.
Är det möjligt för föreningar att få nyckel till skolan? ... så att de kan ordna aktiviteter som är på skolan men som inte är lärarledda. En del lektioner slutar ju vid fem när skolan stänger och då finns det inte tid till att planera sådana aktiviteter.
– Ja, det har vi haft i alla år. Men det är ju inte en nyckel idag, utan ett modernt passersystem så det är ett plastkort man får.
– Förrförra året hade vi en väldigt aktiv dataförening och - höll jag på säga - de var här på skolan dygnet runt. Skolans lokaler ska ju användas, så det tycker jag är jättepositivt. Då måste man vända sig till mig eller några av de biträdande rektorerna och så pratar vi med vaktmästaren. Krångligare än så är det inte.
Flera elever har hört talas om att det ska byggas ut på Haga. Men många har inte en aning om vad som ska byggas ut. Har elever chans att påverka vad som kommer att byggas?
– Det är ju alltid så om vi till exempel ska byta möbler i klassrum, samma sak med de här barstolarna (nytt tillskott i korridorerna, red. anm.), då var det ju så att vi pratade med elevrådet och vi pratade med andra elevgrupper om vad man saknade. Och då fick eleverna sen välja mellan olika förslag, vilket de tyckte var bäst. Och så jobbar vi alltid.
– Självklart måste eleverna vara med och bestämma. Det är ju deras arbetsmiljö.
Elever har stött på lappar i stil med ”tvätta händerna innan du äter” och ”det finns ingen mening med rena bestick om händerna är smutsiga”. Varför finns det då ingen tvål i matsalen?
– Det ska självklart finnas tvål. Det måste ju vara så att städfirman har missat att sätta dit tvålen. Jag vet inte vad jag ska säga. Jag tycker också det är oerhört irriterande när man ska tvätta händerna och det inte finns någon tvål.