Finspångsföretag vann upphandling
Storsatsande Hällesta buss vann upphandlingen om tätortstrafiken i Finspång mot jättarna Connex och Swebuss.
Det var priset som fällde avgörandet, då alla tre konkurrerande bolag höll samma höga standard, berättar han:
- Hällesta buss är ett mycket kvalitetsmedvetet företag.
Inga fordon har mer än några år på nacken; flera är helt nya. Den buss som ska gå i Finspångs tätortstrafik, från 13 juni då entreprenörbytet sker, den byggs som bäst i Tyskland just nu. Det blir en låg buss utan trappa, en som man kan kliva rakt in i. Den är också utrustad med partikelfilter som ger i stort sett rena avgaser. Och så säkerhetsbälten.
- Det är ovanligt i lokaltrafik, men eftersom alla våra bussar har säkerhetsbälten så ville vi ha det i den nya bussen också, säger vd Anders Johansson.
Tvättäkta busshall
Det är inte bara fordonsparken som har växt hos Hällesta buss. Så sent som i januari i år invigdes en ny busshall på nästan 700 kvadratmeter med senaste miljögodkända tvättsystemet. Ur golvet sticker rören upp där det egna reningsverket snart ska installeras.
För familjen Johansson som driver Hällesta buss blir det premiär att köra tätortstrafik.
- Det är klart att vi är är glada, säger Anders Johansson om resultatet av upphandlingen.
Han visar den nya utbyggnaden och berättar entusiastiskt om framtiden. Hur stora investeringar som gjorts i företaget vill Anders hålla inom familjen. Att inte satsa är inget alternativ, enligt honom:
- Det är att vinna eller försvinna som gäller. Man måste hänga med i utvecklingen.
Och hur ett litet företag kan konkurrera i pris med de stora bolagen har sonen Mats Johansson ett snabbt svar på:
- Vi har små omkostnader. Personalen får rumla runt på både buss och taxi, vi har ingen dötid på personalsidan.
13 pass per anställd
De anställda är mycket flexibla, berättar han. Mats har just lagt klart ett arbetsschema där det finns 13 olika körpass som varje anställd alternerar mellan. Att arbeta hos Hällesta buss innebär omväxlande körningar med bussar i både linje- och beställningstrafik, skolskjuts, taxi, färdtjänst och godstransporter. För att klara arbetstoppar finns två extra inhoppare.
- Vi har gott om jobb, säger Anders Johansson.
Han startade verksamheten med en skolbuss 1975 och i dag är hela familjen mer eller mindre involverade i bolaget.
Nya tätortslinjer
I och med att Hällestad buss tar över tätortstrafiken i Finspång kommer de två bussar som i dag kör linje 180 och 182 till Mellangrind, Hårstorp och Torstorp att ersättas med en buss för båda linjerna. De byter dessutom namn till 185 och 186. Som NT berättat tidigare har kommunen i spartider köpt färre körningar.
Istället för mellan klockan 6 och 19 kommer bussarna att gå 8-18. Turtätheten blir däremot densamma.
Den tredje linjen som körs med hjälp av landsbygdsbussar (181 till Nyhem) kommer att få nya tider men lika många avgångar.
Den största förändringen blir det för Mellangrind, dit ingen tätortslinje kommer att gå. De får i stället åka med Norrköpingsbussen 410 där alla turer kommer att ha slutdestination Mellangrind.
- De får en väldigt bra trafik. De får även helgtrafik, berättar Gunilla Gustafsson, driftplanerare hos Östgötatrafiken.
I stället för varje timme kommer det vissa tider att passera bussar varje halvtimme till Mellangrind. Den övriga tätortstrafiken går bara på vardagar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!