För Anna Maria betyder språket allt
Sedan 1967 har språkutvecklaren Anna Maria Lilljebjörn trivts varje dag på sitt arbete. - Det viktigaste har varit att väcka språkintresset tidigt hos barnen, säger hon efter att hennes tjänst dragits in av Finspångs kommun.
Anna Maria Lilljebjörn tycker att det är viktigt att skolbarn utvecklar ett tidigt intresse för att lära sig språk.foto: mikael grip
Foto: Mikael Grip
terminen av besparingsskäl. Istället erbjöds hon en lärartjänst på ett högstadium i Finspång.- Det ville jag inte. Jag tror heller inte att det skulle bli bra för någon, det skulle bara bli rörigt. Därför valde jag att pensionera mig, säger Anna Maria utan att för den skull visa någon bitterhet.- Nej, varför skulle jag göra det. Det jobbet jag har haft har varit så roligt och utvecklande även för mig själv. För att förhindra fördomar
Under nio år har Anna Maria jobbat med att integrera språk med värdegrundsarbete på Hällestad skola i form av olika projektarbeten. Främst för årskurs fem och sex.- Det är så viktigt att barnen får lära sig språk för att förhindra fördomar. Grunden måste sättas innan eleven kommer in i puberteten. Ju mer eleven vet och kan innan puberteten desto enklare går det att motverka den frustration som inträffar i tonåren, säger Anna Maria med bestämd stämma.Bra med fler språk
Hennes främsta argument är följande:- Engelska är jättebra. Men för att kunna medkommunicera och få ytterligare kvalitet i kontakter med andra människor är det bra att kunna fler språk. Att man gör att allvarligt försök att försöka förstå varandra. Börjar man tidigt så ser man fler likheter än olikheter och fördomar mot andra människor har svårare att slå rot. Kanske kan man dra en parallell till fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovic som har fått rådet att lära sig katalanska nu när han har värvats till Barcelona. Ett sätt för Sveriges bästa fotbollsspelare att enklare komma in i gruppen och nå ett bättre resultat, även om han kanske inte är ett barn längre.I ramen för det så kallade Språkhuset på Hällestad skola har det främst funnits tyska, franska och spanska.Kommer att fortsätta
- Vi har även haft finska och isländska, jag hade även planer på att starta med ryska. Men det hann jag inte, berättar Anna Maria som också vill framhålla att lärare har en väldigt viktig uppgift i att lyfta den enskilde eleven. - Att stimulera och uppmuntra är vår viktigaste uppgift. Inte alltid att rätta och säga till. Ingen blir lyckligare än jag när jag ser hur en elev växer och medvetenheten ökar, säger Anna Maria med ett leende.Känslan att hon inte kommer att släppa sitt brobyggande mellan främst unga människor trots den indragna tjänsten finns där hela tiden under intervjun.- Ha, ha. Nej, jag har lite ideér på gång och kommer säkert att hjälpa till här och där, säger Anna Maria Lilljebjörn hemlighetsfullt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!