NT hoppar på vid Saltängsgatan vid Norra kajen och får åka med en bit upp på strömmen. Ångslupen, som ännu går under arbetsnamnet "Pillan", får kämpa lite i det strömma vattnet. Men vid hamnbron tar det stopp, vattennivån är för hög.
- Det är några centimeter tillgodo men jag vågar inte riskera båten, säger kaptenen för dagens färd och tillika ordförande i ångbåtsföreningen, Per Engström.
Lite känns det som barndomens ångmaskin när vi tuffar fram på strömmen. Ånga pyser ut men någon rök blir det inte av den torra björkveden.
Färden är den fjärde i ordningen med ångbåten. Varje gång brukar de hitta något som ska förbättras men nu är det dags för uppläggning för vintern.
- Skriv gärna att vi akut letar efter en lokal att vara i med ångbåten, säger Per Engström.
Föreningen drivs på ideell basis av 25 entusiaster varav sju arbetar handgripligen med ångslupen.
De köpte in skrovet för sex år sedan och började med att blästra och göra iordning.
- Vi vet inte så mycket om båten, säger Benny Davidsson, vice ordförande i ångbåtsföreningen. Men vi tror att den är från slutet av 1800-talet.
Nu är inredningen nästan klar med nytt fint trä och ångmaskin från Saltängens mekaniska verkstad, står det på en skylt. Många företag har ställt upp och sponsrat på olika sätt. Nästa sommar blir det dop och sjösättning.
- Så småningom hoppas vi komma igång med reguljära turer för allmänhet och företag, berättar Per Engström.