BILDEXTRA: Kolla in klassiska bilarna från stora motorträffen

Det sitter behagligt avkopplade framför sin Impala från 1965, Anette och Lasse Lundblad från Rejmyre, veteraner på Motordagen.

Anette och Lasse Lundblad från Rejmyre gjorde en vårutflykt i en vacker Impala Cab från 1965.

Anette och Lasse Lundblad från Rejmyre gjorde en vårutflykt i en vacker Impala Cab från 1965.

Foto: Börje Gavér

Igelfors2024-05-19 09:37

Redan ner mot Finspång var det en lång kö av stora amerikanare och andra bilar, alla på väg till Motordagen i Igelfors. I det lilla samhället fylldes varenda vrå med bilar. På genomfarten trängdes plåtschabraken med gående. 

Det är mest män bakom ratten under Motordagen i Igelfors men bas för det hela är Åsa Aldén, här tillsammans med grillmästarna Ronny Ehsleben och Tommy Brakel.
Det är mest män bakom ratten under Motordagen i Igelfors men bas för det hela är Åsa Aldén, här tillsammans med grillmästarna Ronny Ehsleben och Tommy Brakel.

Anette och Lasse kom från Rejmyre. Nu satt de själva, men räknade med att det skulle dyka upp gamla bekanta.

– Vi kan vara ett trettiotal som samlas, säger Lasse Lundblad.

Bilintresset delar de, även om det är Lasse som står för mekandet.

– Men hon tycker om att åka med, säger Lasse.

Veine Andersson kom från Lantbruksmuseet i Ljusfallshammar kom med en Case R från 1938. Anders Nilsson kollar intresserat.
Veine Andersson kom från Lantbruksmuseet i Ljusfallshammar kom med en Case R från 1938. Anders Nilsson kollar intresserat.
Jo det fanns en del kvinnor med egna bilar. Ann Marie Skogsmo kom från Strängnäs i sin Volvo C70 modell 2008.
Jo det fanns en del kvinnor med egna bilar. Ann Marie Skogsmo kom från Strängnäs i sin Volvo C70 modell 2008.

– Vi ger oss ut så fort det är tillräckligt vackert på våren, och sedan håller vi på till fram i september, berättar Anette Lundblad.

Monica Lindberg från Grytgöl lotsar sig fram bland veteranbilarna i sin ganska nya Mercedes Cab från 2001.
Monica Lindberg från Grytgöl lotsar sig fram bland veteranbilarna i sin ganska nya Mercedes Cab från 2001.
På väg mot Igelfors. Det var en lång kö av amerikanska "vrålåk" och en del andra på vägen mot det lilla samhället.
På väg mot Igelfors. Det var en lång kö av amerikanska "vrålåk" och en del andra på vägen mot det lilla samhället.

Till Igelfors kom de i en vacker Impala Cab, -65, men hemma i garaget står ytterligare fyra veteranbilar. Intresset har Lasse haft hela livet, men att bli pensionär underlättade.

– Det här är ju bilar man växt upp med under 1950- och 60-talet, säger han.

Fika framför en Volvo Amazon -68. Från vänster Mats Larsson, Jonas Larsson, Carina Johansson och Anders Eriksson, alla Vingåker. Men bilen tillhörde Josefin Frank.
Fika framför en Volvo Amazon -68. Från vänster Mats Larsson, Jonas Larsson, Carina Johansson och Anders Eriksson, alla Vingåker. Men bilen tillhörde Josefin Frank.
Första parkett på Motordagen. Där hittar vi Anders och Jonny Törngren från Motala, Paul Adamsson och Berit Olander, Norrköping.
Första parkett på Motordagen. Där hittar vi Anders och Jonny Törngren från Motala, Paul Adamsson och Berit Olander, Norrköping.
Linus Thollander, Vingåker och Kim Röd, Julita i var sin radiobil, den gröna från 1926 och den röda från 1970-talet.
Linus Thollander, Vingåker och Kim Röd, Julita i var sin radiobil, den gröna från 1926 och den röda från 1970-talet.

Det är mycket män bakom rattarna under Motordagen, men bas för det hela är en kvinna, Åsa Aldén i Regna Igelfors bygderåd.

Kan bilar liknas vid smycken? På Motordagen i Igelfors blir man övertygad om det.
Kan bilar liknas vid smycken? På Motordagen i Igelfors blir man övertygad om det.
Motorstopp mitt i rusningstrafiken. Det kan hända den bästa.
Motorstopp mitt i rusningstrafiken. Det kan hända den bästa.
Mikael Karlsson kom från Finspång med sin Vespa Popolino -67, som han fick igång efter att den stått orörd i 25-30 år i en lada.
Mikael Karlsson kom från Finspång med sin Vespa Popolino -67, som han fick igång efter att den stått orörd i 25-30 år i en lada.

– Vi är två tjejer som är ansvariga, men det är massor med grupper igång, säkert 40 till 50 personer, säger hon.

Bilar och gående trängdes i vänlig anda på Igelfors genomfart.
Bilar och gående trängdes i vänlig anda på Igelfors genomfart.
Så enkelt det kunde vara förr att få en bil att rulla. Inga datorer här inte.
Så enkelt det kunde vara förr att få en bil att rulla. Inga datorer här inte.

Samtidigt som Motordagen arrangeras pågår Igelfors marknad som arrangeras av Igelfors IF. Marknadsstånd och bilar trängs om utrymme och publik.

Stora stjärtfenor får det gärna vara. I Fleetwooden 60 Special från 1958 sitter Håkan Axelsson och Carina Steen, Norrköping.
Stora stjärtfenor får det gärna vara. I Fleetwooden 60 Special från 1958 sitter Håkan Axelsson och Carina Steen, Norrköping.

Någon exakt publiksiffra finns inte, men man brukar räkna med mellan 2000 och 3000 besökare och mellan 200 och 300 fordon. 

Karta: Igelfors
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!