Deras arbetsplats är Sveriges semesterbro

1972 invigdes Ölandsbron som då var Europas längsta i sin sort. Nu renoveras den för andra gången.

Håkan Pettersson har en annorlunda arbetsplats 45 meter upp över vattenytan.

Håkan Pettersson har en annorlunda arbetsplats 45 meter upp över vattenytan.

Foto: Fotograf saknas!

Kalmar2004-10-01 04:00
Sedan ett halvår tillbaka pågår en större renovering av Ölandsbron. Väder och vind har tärt hårt på bron och renoveringen var nu en nödvändighet.
Det är fram för allt skarvar och tätningar som läcker. Det gör att vatten med vägsalt rinner ned i brokonstruktionen vilket vållar rostskador.
- Bron var verkligen i behov av en renovering nu. Sprickorna som finns växer hela tiden, säger Anders Kåreberg, platschef på NCC som är huvudentreprenöter för renoveringen.
NT träffar Håkan Pettersson som gjuter skarvar på högbrodelen av Ölandsbron. Han har sin arbetsplats 45 meter över vattenytan.
- Det är lite speciellt att arbete här ute. Ibland kan det komma stora båtar som sakta sveper förbi precis under vår arbetsplats.
Vissa dagar är det kallt och blåsigt.
- I dag är det lugnt ute och dessutom plusgrader, då är det inga som helst problem att arbeta här. Men när det är minusgrader och blåst är det ingen trevlig arbetsplats att vistas på.

Ölandsbroveteran
Inte långt därifrån håller Bert Bäckström och Ulf Sjöbäck på och förbereder gjutning av kantbalkarna till bron.
Bert Bäckström är lite av en Ölandsbroveteran. Han var med redan på den tiden som bron byggdes.
- Då var det lite andra tider. Vintrarna var kalla och det var mycket is på bron. Kläderna vi hade var inte lika bra som de kläder vi har nu.
Men han är aldrig rädd på sin arbetsplats.
- Det finns bättre säkerhetsutrustning nu. Hittills har ingen blivit skadad under arbetet på bron.
Kantbalkarna som han håller på med ska bli total 2,3 kilometer långa. Först bygger de formar längst hela sträckan och sedan ska det armeras för att det ska hålla.
- Det är ett tidskrävande arbete. Allt måste göras ordentligt för att bron ska klara av all trafik under många år framöver.
Totalt är det 19 brofogar och 2,3 kilometer kantbalk i betong som ska bytas ut för att få bron i bra skick igen. Ett arbete som både tar mycket tid och kostar en hel del pengar.
För Bert Bäckström är det här andra renoveringen av Ölandsbron. Han var med redan 1996 när bron senast renoverades.
- Men nu är det säkert sista renoveringen av Ölandsbron som jag hinner med innan det är dags för pension, skrattar Bert Bäckström.
Renoveringstiden är beräknad fram till sommaren 2005 och totalkostnaden för renovering ligger på cirka 150 miljoner kronor.

Olämpliga rtidpunkter
För att kunna utföra renoveringsarbetet så krävs det att bron stängs av för trafik under kortare perioder. Vid dessa stopp tillåts bara utryckningsfordon att passera över bron. Under hösten och tidiga vintern har man planerat in fem stycken avstängningar. Dessa avstängningar vållar en hel del problem för de boende på Öland och inte minst näringslivet i regionen.
Båda Ölandskommunerna och Ölands Turist AB har framfört kritik till Vägverket för att man utfört reparationsarbeten på olämpliga tidpunkter och för att man inte har förhandlat med näringslivet. Kommunalrådet i Borgholm, Lisbeth Lennartsson, har framfört önskemål att reparationsarbetet ska ligga nere under perioden maj-september, men det skulle i så fall medföra att reparationstiden skulle förlängas med ett helt år.
Nu har man kommit fram till att Vägverket ska bli bättre på att informera om avstängningar och att bron ska vara öppen som normalt frånsett 18 nätter som man stänger av för särskilda reparationer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om