Spårbyte för tystare tåg
1 500 meter räls och slipers byts just nu på järnvägsspåret mellan Kimstad och Skärblacka.
? Vi ersätter de gamla rälslängderna på 19 meter mot 38 meter långa rälslängder. Det ger bara hälften så många skarvar. Dessutom blir det mjukare övergångar, så det blir tystare trafik framöver, säger Andreas Johansson, spårtekniker och projektledare från Industrispår AB i Ystad.
Det mesta arbetet sker på sträckan mellan Älvåsvägen och Södra Gillbergavägen. Den räls och de slipers som nu byts har gissningsvis legat där i 40 till 50 år och har slitits ordentligt. De gamla slipersstockarna körs iväg för destruering. Det är inga helt nya som läggs dit men av bättre kvalitet än de gamla, det gäller både räls och slipers.
Andreas Johansson hoppas att arbetet skall vara klart i månadsskiftet, eller några dagar in i november.
Det är ingen hårt trafikerad järnväg, men arbetet måste ändå ske nattetid för att inte störa den trafik som är. Ungefär fyra tåg om dagen trafikerar sträckan mellan Kimstad och Finspång. Alla är godståg, med framför allt massa, stål och aluminium.
Industrispår AB jobbar över hela Sverige och har nyligen utfört spårvägsarbeten på Albrektsvägen i Norrköping.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!