Björnen Bamse har roat barnen i djurparken sedan 1998, men nu ska den stora, snälla björnen få en ny större värld att vistas i tillsammans med Lille Skutt, Skalman, Farmor och andra figurer.
Djurparken fyller 50 år nästa år. Sedan 2007 ägs anläggningen av Parks & Resorts Scandinavia AB. 2010 gjordes största investeringen, 115 miljoner kronor i Safariparkens linbana.
I koncernen, med Johan Tidstrand, Saltsjö-Duvnäs, som huvudägare, ingår även Gröna Lunds Tivoli, Aquaria vattenmuseum i Stockholm, Skara Sommarland och Furuviksparken i Gävle. Koncernkassan rymmer drygt 760 miljoner kronor (2012), så det är en stabil ägare som nu satsar i djurparken.
– De som bor utanför närområdet besöker kanske djurparken varannat eller var tredje år. Så kan vi inte ha det! Man ska göra årliga besök här, säger Christian Fogelmarck, koncernchef i ägarbolaget, om behovet av en ny publikmagnet.
Djurparkchefen Mats Olsson berättar att Kolmårdens djurpark är landets fjärde starkaste varumärke. Anläggningen omsätter cirka 290 miljoner kronor per år och drar till sig runt en halv miljon besökare – men det är inget som man kan slå sig till ro med:
– Verksamheten är beroende av att ha tunga nyheter, säger Mats Olsson.
Bamses Värld hoppas man blir en attraktion som drar publik många år framöver. Liksom djurparken är Bamse ett välkänt varumärke, som både barn och vuxna har en relation till. Bamse skapades av Rune Andréasson och har varit seriefigur sedan 1966. Sju år senare etablerades serietidningen Bamse. Nu leder hans son Ola Andréasson Bamseförlaget, som ger ut serietidningen i 110 000 exemplar. Den läses även i Finland och Norge. Filmen ”Bamse och Tjuvstaden”, som setts av 260 000 besökare, rullar nu på biograferna.
– Bamse är humanist, han hjälper de svaga, säger Ola Andréasson som berättar att han noga har följt hur Bamse framställs i Kolmården, för inget får gå fel med varumärkets image.
Ett viktigt syfte med Bamses Värld är att skapa fler arbetstillfällen. Ungdomar får möjlighet till sommarjobb. Under byggtiden kommer dessutom åtta lokala entreprenörer från Norrköpingsområdet och Katrineholm att vara engagerade.
Igår avslöjades också att Kolmården har ytterligare en satsning planerad, som kommer att presenteras i april.