Anledningen till att Wildfire stod still ska enligt Rickard Sjödén, pressansvarig vid Kolmårdens Djurpark, röra sig om ett driftstopp.
– Det som inträffade idag var ett driftstopp som varade i 19 minuter. Vagnen stannade precis innan den släpptes ut i banan, i backen upp, säger han.
När detta sker handlar det om säkerhetssystemet som slår ifrån.
– Sensorerna är känsliga och reagerar snabbt, de är anpassade för att reagera vid minsta störning. Hellre att de reagerar en gång för mycket än gång för lite, säger Rickard Sjödén.
Enligt Rickard Sjödén händer det att sensorerna utlöser sig ibland.
– Då kontrollerar teknikerna varför säkerhetsystemet lösts ut. Om det inte är något fel som teknikerna kan identifiera kan banan fortsätta igen.
Vet du vad som utlöste driftstoppet i dag?
– Jag vet att man genomfört en teknisk undersökning men jag har inte fått rapport om exakt vad som utlöste säkerhetssystemet idag, säger Rickard Sjödén.
Rickard Sjödén berättar att när vagnen stannade i backen, gick tekniker upp till gästerna som satt i berg–och–dalbanan och informerade gästerna som satt i vagnen om vad som hade hänt.
– Sedan kunde man skicka iväg tåget ut i banan. Efteråt möttes gästerna av våran personal vid perrongen som förklarade ytterligare om vad det var som hade hänt, säger Rickard Sjödén.
Hur ofta drabbas Wildfire av driftstopp?
– Det händer regelbundet att de sker någon typ av driftstopp, till exempel på grund av att en vagn står i fel läge vid stationen. Att vagnen stannar i backen i själva uppdraget är mer ovanligt men det händer då och då. Att säkerhetssystemet utlöstes är ett tecken på att det funkar som de ska och det är bra, säger Rickard Sjödén.
Resten av dagen väntas Wildfire rulla på som vanligt – så länge det inte kommer ett kraftigt regnväder över Kolmården.
– Vid kraftigt regnväder stänger vi av främst på grund av åkarnas upplevelse. Det är otrevligt att färdas 115 kilometer i timmen i kraftigt regn. När det åskar stänger vi av Wildfire av säkerhetsskäl, säger Rickard Sjödén.