Nya planer på väg till Kolmården

1996 presenterades tankar på en ny väg i Kolmården och en ny rastplats, Loves Plats. Sedan har det inte hänt så mycket vare sig med vägen eller den tilltänka rastplatsen. Men nu presenteras nya tankegångar, planerna har tagit fart igen. I första hand är det vägen det handlar om.

kolmården2001-09-22 04:00
Vägsträckan går under namnet "Kolmårdsväg" och det gäller sträckan Strömsfors, Kopparbo, Kolmårdens djurpark.
­Det finns bara vinnare i detta projekt, menar Harry Ferdinandsson som tillsammans med Arne Eriksson och Hans Gäfvert finns med i den grupp som jobbar med projektet.
<br><span class=MR>Enighet</span>
Det är ett vägprojekt där i princip alla parter är ense om fördelarna. Man skulle slippa genomfarten i Krokek, det skulle vara bra ur miljösynpunkt och ur affärssynpunkt är fördelarna stora för djurpark och hotell.
Satsningen är också i linje med kommunens framtidsplaner och Vägverket har framfört önskemål att kunna avlasta den nuvarande vägen.
Vem skall då betala? Hos Vägverket hamnar den tilltänkta vägen långt ned på prioriteringslistan. Vägen måste finansieras på ett annat sätt än enbart med skattepengar.
­Parken och hotellet har sagt sig kunna betala en summa direkt i en investering eller ännu hellre en årlig peng under ett antal år. Något slags vägavgift eller hyra av vägen, säger Sven Ferdinandsson.
Näringslivet i Kolmården med Djurparken i spetsen är positiva till denna vägsatsning liksom Norrköpings kommuns näringslivsbolag.
­Vi tror att detta kan vara ett mycket bra test för liknande projekt inom landet. Vi kan kanske lyfta fram nya möjligheter och former för en utveckling inom transportområdet här i Sverige, slutar Harry Ferdinandsson.
<br><span class=MR>Ett pilotprojekt</span>
Projektet är perfekt som pilotprojekt där samarbetet mellan privata intressen och staten (Vägverket) skulle kunna testas. Projektet är lagom litet, kostnad cirka 50­60 miljoner.
Efter en samlad bedömning föreslår arbetsgruppen en modell som innebär partnerskap med den privata sektorn.
Modellen innebär i korthet att staten uppdrar åt den privata sektorn att genom ett projektbolag ansvara för såväl byggande som projektering.¿
Här är det meningen att stat och näringsliv skall samarbeta efter EU:s rekommendation enligt den så kallade PPP-metoden.
Då handlar det om ett privat aktiebolag som bygger en väg, finansierar den, underhåller den och hyr ut den till staten som betalar den på en tid av cirka 20 år, varefter den återgår som allmän väg till staten.
<br><span class=MR>Ett bar test</span>
­Det är alltså ett nytt sätt att finansiera investeringar i vägar som det handlar om, säger Harry Ferdinandsson. Ett projekt som vi skulle bli först med i Sverige. Däremot har man jobbat med liknande lösningar i Finland.
Den tilltänkta vägen skulle kosta cirka 80 miljoner och bli 7,5 meter bred och åtta kilometer lång.
Näringslivet i Kolmården med Djurparken i spetsen är positiva till denna vägsatsning liksom Norrköpings kommuns näringslivsbolag.
­Vi tror att detta kan vara ett mycket bra test för liknande projekt inom landet. Vi kan kanske lyfta fram nya möjligheter och former för en utveckling inom transportområdet här i Sverige, slutar Harry Ferdinandsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!