Dålig information om byggtillstånd

Nyföretagaren Nina Karlsson ilsknade till ordentligt när hon läste om sitt företag i gårdagens artikel om bygglovsfusk.

Krokek2008-03-10 19:24
- Tänk om jag skulle behandla mina kunder som byggnadsnämndskontoret behandlat mig, säger hon.I höstas köpte Nina Karlsson ett hus på nära 1 000 kvadratmeter för att starta ett vandrarhem. Samtidigt ringde hon till byggnadsnämndskontoret.- Jag var tydlig med att jag inte visste någonting om vad som krävs och bad dem förklara. Jag fick rådet att gå in på webben och skriva ut blanketten bygglovsansökan.Nina gjorde som hon blivit rådd och den 12 september beviljades bygglovet. När bygget var klart sa en av byggkillarna att det var dags för brandinspektion.- Jag ringde till en brandingenjör som kom ut och skrev en brandskyddsdokumentation som grund till samrådsmötet.I januari startade Nina sitt företag men när kallelsen till mötet uteblev ringde hon upp brandskyddsmyndigheten.- Där sa de att jag inte gjort bygganmälan. Jag blev arg och talade om att jag visst hade ett bygglov, sedan ringde jag upp Roger Åslund på byggnadsnämndskontoret och fick veta att de hade rätt. Då blev jag livrädd.Förste byggnadsinspektören lyckades lugna Nina och dagen efter skickade hon in en bygganmälan och fick ett samrådsmöte inbokat.- Men nu har alltså förste byggnadsingenjören pratat om mitt fall i tidningen. Hans uppgift måste väl vara att ge rätt information istället för att skylla på kunden. Det är väl bättre att känna förtroende för varandra.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om