Lärarbyte oroar föräldrar och elever

Klass 7D2 i Råsslaskolan har haft 14 olika lärare. I höst riskerar deras två omtyckta klassföreståndare att bytas ut.

Marie Johansson Ågren, Christina Nörby, Örjan Karlsson och Ewa Jonsson Purvins har barn i klass 7D2 i Råsslaskolan. De protesterar mot att klassen ska byta lärare igen.

Marie Johansson Ågren, Christina Nörby, Örjan Karlsson och Ewa Jonsson Purvins har barn i klass 7D2 i Råsslaskolan. De protesterar mot att klassen ska byta lärare igen.

Foto: Fotograf saknas!

KROKEK2004-04-30 04:00
Både elever och föräldrar är oroliga över vad som ska hända i höst. Eftersom klassföreståndarna Anette Eklund och Mladan Miljkovic saknar formell behörighet för sina tjänster söker skolan behöriga lärare. Om någon med rätt utbildning söker någon av de utlysta tjänsterna har han eller hon förtur.
För klass 7D2 innebär det ytterligare lärarbyten. Klassen har haft 14 olika lärare, både obehöriga och behöriga, under sina snart sju skolår. Ibland har det varit stökigt i klassrummet.

Vill kunna påverka
- Vi är en ganska pratig klass, säger Alexandra Nörby.
- Mladan vet hur han ska göra för att få oss tysta, säger Sofie Ågren.
Eleverna i klassen tycker att de borde få vara med och bestämma. De är nöjda med sina lärare.
- Om de anställer lärare terminsvis blir det jättemånga, säger Alexandra Nörby.
- Nu funkar det jättebra med Mladan. Alla tycker om honom, säger Robert Purvins.
- Mladan lyssnar på oss. Om vi behöver hjälp med något som vi inte förstår kan han stanna till åtta på kvällen och förklara, säger Alexandra Nörby.
- Anette är också jätteduktig, säger Sofie Ågren.

Skapar oro
Föräldrarna blev informerade om de utlysta lärartjänsterna på ett föräldramöte i förra veckan. Det väckte upprörda känslor.
Christina Nörby, Ewa Jonsson Purvins, Marie Johansson Ågren och Örjan Karlsson samlades på skolgården på måndagen för att protestera mot de upprepade lärarbytena. De och andra föräldrar är oroliga för hur det ska gå för klassen.
- Luften går ur oss allihopa. Det kommer bli oro i klassen igen. Så har det varit varenda gång. Och det blir inte bättre för att de är 14 år, säger Christina Nörby.
- De är inne i en ganska jobbig ålder. Det är mycket nog för dem, säger Ewa Jonsson Purvins.
- Det känns väldigt tungt. Tryggheten försvinner igen för våra elever, säger Marie Johansson Ågren.

Stök i klassen
De berättar också om igångsatta projekt som kanske inte fullföljs.
Under barnens skolgång har det varit problem i och med de täta lärarbytena.
- Det har varit stök i klassen. Vi har haft familjegrupper där vi träffats föräldrar och barn för att få ihop klassen. Vi har engagerat oss som föräldrar, säger Marie Johansson Ågren.
- Alla lärare har sitt eget arbetssätt. Om man byter lärare för ofta slår man undan tryggheten för eleverna, säger Christina Nörby.
Föräldrarna oroar sig även inför betygssättningen som kommer i åttan, hur den ska kunna genomföras av ytterligare nya lärare. Om alla obehöriga lärare ska ersättas av behöriga är det inte bara klassföreståndarna som försvinner, utan även flera ämneslärare.
Sedan eleverna började sjuan tycker föräldrarna att allt har blivit bättre. De upplever att eleverna trivs i skolan och att arbetet flyter på.
- Barnen har arbetsro. Det är lugnt i klassrummet, säger Christina Nörby.
- De känner sig lugna och trygga i skolan. De vet att de har lärare som ställer upp. Det här kommer skapa turbulens hos dem.
- Eleverna avgudar Anette och Mladan. De gick in i det med inställningen att nu får vi ha dem i tre år, säger Marie Johansson Ågren.

Efterlyser flexibilitet
Föräldrarna har förståelse för att skolan söker efter behöriga lärare, men tycker inte att det borde vara något absolut krav.
- Det måste finnas utrymme för lite flexibilitet, säger Ewa Jonsson Purvins.
- Varför ska man ändra på det här när man har hittat ett fungerande koncept? undrar Örjan Karlsson.
- Föräldrar ska inte styra över anställningar, men man måste lyssna på både föräldrar och elever, säger Marie Johansson Ågren.
- Har man dragit igång en sjua borde man få följa den, säger Örjan Karlsson.
Föräldrarna föreslår att rektorerna ska få bestämma själva vilka lärare de vill ha, att inte bara formell kompetens ska styra.
- Det borde vara upp till varje enskild skola att avgöra, säger Christina Nörby.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om