Linghemsolyckan kunde ha undvikits

Säkerhetsrutinerna fungerade inte när en man som röjde snö blev ihjälkörd av ett tåg vid Linghems station. Det slår Trafikverket fast i en utredning.

En person omkom i en olycka på Linghems station utanför Linköping vid arbete med snöröjning.

En person omkom i en olycka på Linghems station utanför Linköping vid arbete med snöröjning.

Foto: Johnny Gustavsson

Linghem 2011-04-06 00:00

Den 1 februari förra året arbetade två anställda på Strukton Rail med att röja bort snö och is från växlar på spårområdet i Linghem. Tanken var att den ena av männen skulle agera signalman och varna för inkommande tåg. Detta fungerade dock inte som det var tänkt. En av männen, en 58-åring, blev påkörd av ett södergående X2000-tåg när han
var upptagen med att hacka bort is. Mannen omkom omedelbart.

Bara några dagar tidigare, den 27 januari i fjol, inträffade en snarlik olycka i närheten av Karlbergs station i Stockholm. Vid den olyckan skadades en person lindrigt. Trafikverket har utrett bägge olyckorna och konstaterar, föga förvånande, att de inte hade inträffat om järnvägstrafiken hade varit avstängd för trafik. Jörgen Niklasson, enhetschef för järnväg produktion på Trafikverket, säger följande om dödsolyckan i Linghem:

- Det allvarligaste är att man inte gjorde någon skydds- eller säkerhetsplanering. Man jobbade inte under rätt förutsättningar.

Vems ansvar var det?

- Det var Strukton Rails ansvar i det här fallet.

Ska vara tågfritt
Även Arbetsmiljöverket har tidigare kritiserat Strukton Rail för säkerhetsbristerna. I en kommentar sade Sven Kristiansen, kommunikationschef, att företaget har vidtagit åtgärder och i stort sett frångått systemet med tågvarnare:

- Det ska vara tågfritt när vi arbetar på spåren. Det kommer att leda till trafiktrassel, men vi vill inte ta några risker.

Trafikverket föreslår i utredningen att entreprenörer på begäran alltid ska kunna stoppa tågtrafiken i samband med banarbeten. Entreprenörernas säkerhet ska alltid prioriteras före trafikflödet. Trafikverket har nu inlett en undersökning för att utvärdera systemet med tågvarnare - ett system som trots dödsolyckan fortfarande används.

- Vi har kvar det arbetssättet än så länge, men vi ser över om den möjligheten ska finnas kvar, säger Jörgen Niklasson.

I Linghemsfallet fungerade inte systemet med tågvarnare:

- Det var ingen som var utpekad som tågvarnare. Det är fullständigt oacceptabelt att genomföra ett arbete på det sättet. Det är inget som Trafikverket tillåter.

Han liknar arbetet med att underhålla spåren med arbetet med att driva ett hotell:

- Men på det hotell vi driver försöker vi städa rummet samtidigt som hotellgästen sover i sängen. Det fungerar inte alltid.

Tuffare krav
Är du nöjd med det som Strukton Rail har gjort efter olyckan?

- Vi har haft en dialog med Strukton och de vidtog åtgärder direkt. Sedan har vi successivt förtydligat våra säkerhetsregler. Vi ställer tuffare krav på att våra entreprenörer ska göra egna uppföljningar, säger Jörgen Niklasson.

Sköter underhållet

Strukton Rail sköter underhållet på södra stambanan men även på flera andra sträckor.

Företaget har 440 anställda.

Strukton Rail var tidigare en del av Stor-Stockholms Lokaltrafik (SL) och skötte bolagets tunnelbane- och spårvägsnät.

År 2000 bröts Banproduktion loss från SL och blev ett eget bolag.

2003 såldes 60 procent av bolagets aktier till det holländska företaget Strukton Railinfra BV.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om