29 år lång berg- och dalbana för Gripen

Jas 39 Gripen är ett av Sveriges största industriprojekt någonsin. De 29 år som projektet har pågått har onekligen varit en berg- och dalbana.

Linköping 2011-12-01 00:00

I juni 1982 beslutade en knapp majoritet i Sveriges riksdag att beställa 30 nya stridsflygplan som skulle ersätta Viggen. Genom senare riksdagsbeslut beställdes totalt 204 Jas 39 Gripen. Förkortningen "Jas" stod för att planet skulle klara Jakt, Attack, Spaning.

I en intervju skulle den förre försvarsministern Thage G. Peterson (S) senare säga att Sverige beställde fler flygplan än landet hade behov av - och det av industripolitiska skäl. För närvarande anser sig det svenska flygvapnet ha behov av endast 100 Gripen.

I februari 1989 kom det första stora bakslaget när ett provflygplan havererade i samband med landning på Saabs flygfält i Linköping.

I augusti 1993 skedde det andra haveriet - inför ögonen på tusentals människor som roade sig på Vattenfestivalen i Stockholm. Planet störtade på Långholmen - utan att dödsoffer krävdes.

Tillverkaren Saab har under årens lopp försökt att sälja Jas 39 Gripen till ett stort antal länder.

Den första beställningen, på 28 nytillverkade flygplan, gjordes av Sydafrika 1999. En mörk skugga av mutanklagelser har omgärdat affären. Senare har även Tjeckien, Ungern och Thailand skaffat Gripen. Samtliga begagnade.

Den senaste tiden har det åter börjat peka uppåt för Saab. Inte minst har den hyllade svenska insatsen i Libyen gett Jas 39 Gripen luft under vingarna. På onsdagen kom så en förtida julklapp till flygplanstillverkarna i Tannefors - och det från Schweiz.

Fotnot: Artikeln bygger på uppgifter i Corren, TT och Wikipedia.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!