I mars i år gjorde överbefälhavaren Sverker Göranson klart att Försvarsmakten anser sig ha behov av mellan 60 och 80 uppgraderade Gripenplan till en uppskattad kostnad av minst 30 miljarder kronor. I princip handlar det om en vassare version än dagens stridsflygplan med starkare motor och längre räckvidd. Även Schweiz har visat intresse för en motsvarande version.
-Vi har under ett knappt år genomfört mycket omfattande operativa och taktiska spel och simuleringar. Vi har jämfört med tekniska prestanda på tillgängliga stridskrafter
i närområdet, sade Sverker Göranson.
Flera alternativ
Enligt Ny teknik, som tagit del av tidigare hemligstämplade dokument, ska Försvarsmakten dock ha studerat flera framtida alternativ för det svenska luftförsvaret. Ett av dessa alternativ, som kallas för C3, går ut på att flygvapnet i ett längre perspektiv, efter 2030, skulle kunna använda sig av såväl bemannade som obemannade Gripen-plan. Det obemannade plan som studerats ska kunna växla mellan jakt, attack och spaning.
Sebastian Carlsson, presschef på Saab, säger att det i framtiden är sannolikt att både bemannade och obemannade flygplan kommer att användas
i luftförsvaret.
- I dagsläget har vi inget uppdrag att utveckla ett obemannat Gripen. Jag tror att bemannade stridsflygplan kommer att fortsätta att vara ryggraden
i luftförsvaret, men vi kommer också att se en del obemannade komponenter.
Enligt Sebastian Carlsson skulle det vara fullt möjligt att ta fram en förarlös version av Gripen.
- Gripensystemet är konstruerat på ett sådant sätt att det enkelt går att vidareutveckla. Det är förmodligen tekniskt möjligt, om någon kund skulle vara intresserad, att utveckla en obemannad Gripen. Men det finns inget sådant projekt i dag.
Flera projekt
Saab har under de senaste åren varit engagerat i flera projekt som rör obemannade flygfarkoster. Försvarskoncernen har bland annat tagit fram den förarlösa helikoptern Skeldar som kan användas för spaning och övervakning. Saab har även i samarbete med försvarsindustrier från flera andra länder deltagit i utvecklingen av det obemannade stealth-flygplanet Neuron - ett så kallat UCAV (Unmanned Combat Aerial Vehicle). Tanken är Neuron snart ska genomgå testflygningar på FMV:s testområde
i Vidsel. Enligt Ny Teknik ska Saab även arbeta med studier kring "en större drönare". I det fallet handlar det dock om en annan konstruktion än Gripen.
Styrs från marken
Ett av de länder som har kommit längst i utvecklingen av förarlösa flygplan är USA, som bland annat använder drönaren Predator i Afghanistan. Det finns dock på sina håll stark kritik mot att sätta in flygplan som styrs från marken, ofta tusentals kilometer från krigsskådeplatsen, mot mänskliga mål. USA har bland annat använt sina drönare för riktade attacker mot misstänkta terrorister. En uppenbar fördel med att använda förarlösa flygplan är att inga piloter riskerar att dö.