"Läget är oacceptabelt för Östgötapendeln"

Östgötatrafikens vd Paul Håkansson höjer tonen och är väldigt irriterad över de fortsatta problemen med inställda turer på Östgötapendeln.

Foto: Fotograf saknas!

LINKÖPING 2011-01-12 00:00

- I går var det inte bra, idag är det inte acceptabelt, säger Paul Håkansson, och får medhåll av Deutsche Bahns driftchef Ulf Ragnarsson.

Under hela vintern har Östgötapendeln brottats med inställda turer på grund av diverse fel på tågen.

- Tågen var i mycket sämre skick än vi förväntade oss när vi tog över, säger Ulf Ragnarsson.

Mellan jul och trettonhelgen beslutade Östgötatrafiken att dra ner på antalet avgångar så att den nya entreprenören Deutsche Bahn skulle kunna reparera så mycket som möjligt på tågen. Från och med i måndags var tanken att trafiken skulle rulla utan egentliga störningar. Men närmare 10 turer ställdes in måndagen och 14 på tisdagsmorgonen, det blev för mycket för Östgötatrafiken.

Kraftiga neddragningar
- Enstaka störningar måste man alltid räkna med, men inte så här kraftiga neddragningar i det här utsatta läget.

På tisdagsmorgonen blev exempelvis ett tåg stillastående på rälsen och bromsade mycket av trafiken.

- Jag kan hålla med om att det inte är acceptabelt. Jag förstår verkligen Östgötatrafikens besvikelse och frustration. Det känns faktiskt tröstlöst, säger Ulf Ragnarsson.

Paul Håkansson vill se en högre beredskap hos Deutsche Bahn för att kunna åtgärda problem snabbare. Vid denna typ av större störningar får Deutsche Bahn enligt avtal betala vite till Östgötatrafiken. Utöver det säger Paul Håkansson att Östgötatrafiken vill ha täta redovisningar på åtgärdsplaner.

- Vi har haft ett möte med vår underhållsleverantör, som jobbar med alla tillgängliga resurser. Vi har fått löfte av dem att de ska hjälpa oss att se över om det är något systemfel. Vi drabbas ju hela tiden av nya fel och följdfel, konstaterar Ulf Ragnarsson.

Inte kommentera
Paul Håkansson vill inte kommentera de förklaringar som Deutsche Bahn har lämnat till de senaste dagarnas störningar, samtidigt säger han att parterna för en positiv dialog.

- De är lika besvikna som vi. Vi är helt överrens om att läget är oacceptabelt. Vi försöker att ge dem stöd i sitt arbete.

Enligt Ulf Ragnarsson tittar Deutsche Bahn nu förutsättningslöst på om det är någonting som kunde gjorts bättre.

Och vad har ni kommit fram till?

- Vi har precis börjat, men någonting är det ju som inte går bra. Vi måste vända på alla stenar. Det här är inte den produkt vi ville leverera, och vi beklagar verkligen att det drabbar kunderna på det här viset.

När kommer pendeln att gå som den ska?

- Det här akuta läget måste vi komma ur snabbt, men jag kan inte ge några löften. Vi kommer antagligen att ha störningar flera dagar framöver, säger Ulf Ragnarsson, som satt i "krismöte" till sent på tisdagskvällen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om