Linköpings färdtjänst har tagit taxibolaget i örat

Bakgrunden till det nya systemet är klagomål från resenärer, som gjort att Linköpings kommuns färdtjänst tagit taxibolaget i örat.

LINKÖPING 2010-08-02 00:00
Taxibil kör mycket färdtjänstresor i länet. Linköpings kommun, som ansvarar för kommunens färdtjänst och upphandling, har kvalitetskriterier som entreprenören ska leva upp till. De mäter också resenärernas nöjdhet.- Vi ställer höga krav och Taxibil har inte levt upp till de kraven, varken vad gäller säkerhet eller bemötande av äldre och funktionshindrade, säger Mariann Löfgren (S), vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.Taxibil utbildar alla nya förare, bland annat i servicetänkande och färdtjänst- och sjukresor. Nytt är att utbildningsledaren måste ha kört taxi hos Taxibil i minst fem år, undantaget Motala, och vara "guldchaufför."Mariann Löfgren betonar också vikten av utbildning, och konstaterar att den inte varit tillräcklig.Funderar ni på att säga upp avtalet?- Nej, så illa är det inte. De flesta förare gör ett bra jobb. Men vi har verkligen skärpt kontrollen och det kan leda till viten. Enligt Mariann Löfgren har nämndens tjänstemän diskuterat kritiken med taxibolaget.Men det förnekar bolagets vd Emir Sobo.- Vi har inte fått någon kritik från våra uppdragsgivare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!