Ny myndighet ser dagens ljus 1 april

Två myndigheter blir en i och med att Trafikverket ser dagens ljus den 1 april i år. Den nya myndigheten innebär att en och samma myndighet har hand om planeringen av Sveriges vägar, järnväg, sjöfart och luftfart.

Einar Schuch är ny regionchef för den nya myndigheten Trafikverket. Den nya myndigheten innebär att en och samma myndighet har hand om planeringen av Sveriges vägar, järnväg, sjöfart och luftfart. Foto:  Jeppe Gustafsson/Corren

Einar Schuch är ny regionchef för den nya myndigheten Trafikverket. Den nya myndigheten innebär att en och samma myndighet har hand om planeringen av Sveriges vägar, järnväg, sjöfart och luftfart. Foto: Jeppe Gustafsson/Corren

Foto: Jeppe Gustafsson

LINKÖPING 2010-03-25 00:00
För allmänheten är kanske det viktigaste att känna till att från och med 1 april försvinner nuvarande Vägverkets kundtjänst som i stället döps om tillTrafikverkets kundtjänst. Privatpersoner eller företagare som har frågor om vägar, översvämningar på vägar, trafikskyltar eller ha dispens vid tunga transporter ska i fortsättningen vända sig till Trafikverket.Banverket och Vägverket återfinns i dag på en mängd orter runt om i Sverige och i kommuner där båda myndigheterna har kontor kan det bli fråga om samlokalisering. I Östergötland är det framförallt ett 30-tal anställda på nuvarande Vägverket i Linköping och ett 90-tal på Banverket i Norrköping som flyttas över till den nya myndigheten. Verksamhet i Norrköping
I organisationsplanen för den nya myndigheten framgår att det blir ett lokalkontor i Linköping medan Norrköping inte nämns. Detta betyder dock inte att all verksamhet i Östergötland samlokaliseras till Linköping, uppger Einar Schuch som blir regionchef för den nya myndigheten med placering i Eskilstuna.- Det går inte att säga något i dag vad inriktningen med samolkalisering betyder i Östergötland. Vi måste bedriva den verksamhet vi behöver på olika orter och det sker i olika verksamhetskontor, säger Einar Schuch som betonar att hyreskontrakt kan löpa under flera år och att myndigheternas olika it-miljöer måste samordnas så samlokaliseringen är något som sker över flera år.Effektivare trafikplanering
Anledningen till att samla all trafikplanering under samma hatt är att minska byråkratin och därmed underlätta för kommuner och andra intressenter vid planering av infrastruktur:- Vi har en förhoppning att det ska bli lättare att kombinera olika trafikslag vid exempelvis godstransporter då det vissa sträckor kan vara bäst med vägtransport, för att sedan fungera bättre på godståg och i vissa lägen behövs samordning med sjöfarten, säger Schuch.Ytterligare en förhoppning är att den nya myndighetens tjänstemän på sikt ska kunna hantera både väg- och banplanering upp till en viss nivå:- Det kräver naturligtvis en kompetensförstärkning, men det ser jag som en rimlig målsättning, säger Einar Schuch.
Fakta om nya Trafikverket
Generaldirektör: Gunnar MalmHuvudkontor i BorlängeRegionkontor i Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Kristianstad, Luleå och StockholmTrafikverket får 6 500 anställda, alla från Banverket och Vägverket följer med.Trafikverket omfattar verksamheter vid nuvarande Banverket och Vägverket samt vissa verksamheter vid Sika, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen.När Trafikverket startar 1 april avvecklas Banverket, Sika och Vägverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!