- Vi konkurrerar inte med Norrköping eller med Skavsta. Däremot måste vi få fler att bli lojala och flyga från Linköping, säger Torbjörn Mortensen, flygplatschef på Linköping city airport.
Det går bättre än någonsin för Linköpings flygplats och allt fler resenärer inser fördelen med att välja flyget från Linköping i stället för Arlanda som ses som den största konkurrenten.
- Ja så är det men då ska man räkna med resan till Arlanda, bilköer och en stor flygplats med parkering och allt, så det är många gånger mer fördelaktigt att flyga från Linköping, säger Torbjörn Mortensen.
Målstolpe passerad
Förra året passerade Linköping city airport en målstolpe när antalet passagerare blev över 100 000 på ett år.
- Vi ökade mest av alla flygplatser i Sverige mellan 2009 och 2010 och under 2011 ökade antalet passagerare med tolv procent så trenden håller i sig.
I framtiden finns mer att utveckla och ett område är att KLM kan öka frekvensen i Amsterdam där flyget från Linköping landar.
- Det innebär kortare väntetider i Amsterdam vilket är på gång och då kan vi locka hit dem som väljer Arlanda.
Det är lätt att man skjuter över ansvaret i knäet på varandra och det är många som måste dansa samtidigt för att det ska fungera.
De flesta resenärerna från Linköping är affärsresenärer men skillnaden är inte så stor, 40 procent av alla resenärer från Linköping är privatpersoner. För Linköpings flygplats är en av utmaningarna att få fler att upptäcka fördelarna med att flyga från Linköping.
- Vi når 350 destinationer med KLM från Amsterdam så vi måste nå ut att vi är bra även för andra än affärsresenärer.
Enligt flygplatschefen värdesätts inte resan från Linköping lika mycket som en resa från Arlanda. Allt fler flyger från Linköping men gamla vanor tar tid att ändra men den vanan ska nu Linköpings kommun försöka att ändra på.
Bred majoritet
- Det finns en bred majoritet i kommunen för att utveckla flyget och jag tror att vi kan nå 150 000 passagerare på några års sikt, säger kommunstyrelsens ordförande Paul Lindvall (M).
Men både han och flygplatschefen anser att det kan finnas anledningar att välja Arlanda före Linköpings flygplats.
- Det kan ibland vara attraktivare prissättning, säger Paul Lindvall.
För Linköpings kommun innebär det ökade ansvaret att Linköpings stadshus dotterbolag, Flygmex, ska utveckla etableringsmark och marknadsföring av flygplatsen. Förslaget att Flygmex tar det ansvaret är inte klubbat, beslut tas i fullmäktige 31 januari. Om förslaget klubbas igenom innebär det att omkring 23 miljoner kronor lyfts över till Flygmex varje år vilket är kommunens kostnad för flygplatsen. Utöver det skjuts omkring ytterligare tio miljoner in i dotterbolaget i fritt kapital och aktieägartillskott.