Trappor granskas i Resecentrum
Efter dödsfallet - Banverket ser efter trapporna i Resecentrum. - Vi ska titta på vad som orsakar halkan, säger Björn Svanberg på Banverket.
Sedan olyckan kom till Banverkets kännedom har det satts in extra åtgärder på stationen för att förebygga halkolyckor. - Det är framför allt snön som vi försökt ta bort men vi har också hällt på sand och salt, säger Björn Svanberg, anläggningschef på Banverket.Nu ska Banverket också utreda vad som orsakar halkan.Förebyggande
- Vi ska titta på vad vi själva kan göra för förebyggande åtgärder på grundanläggningen. Antingen kan det vara själva grundmaterialet som är i för dåligt skick och som orsakar halkan eller så är det halkbekämpningen som är för dålig. Ett antal personer ska undersöka platsen och sedan fundera på vettiga lösningar. På andra stationer i landet, exempelvis Nässjö och Örebro, har man bokstavligen byggt bort halkan vid perrongtrapporna. Detta genom att ha inglasade trappor som stänger ute snö och regn.- Varför man inte byggt in trapporna i Linköping vet jag inte, jag kan inte svara på det tyvärr. Men inbyggda trappor skulle kanske kunna vara en åtgärdslösning, säger Björn Svanberg.Han berättar att det kommer allt fler program från EU om hur stationerna ska byggas.- Till exempel har vi projektet "stationer för alla" och ska därmed anpassa stationerna till funktionshindrade.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!