Afrika – ny marknad för IT-företagen?

Afrika söder om Sahara är en slumrande marknad för svenska IT-företag.Slutsatsen dras av blivande civilingenjörerna Erik Winther och Wilhelm Henriksson i deras examensarbete.

LINKÖPING2013-05-13 06:30

Ämnet är industriell ekonomi, vid Linköpings universitet.

– Svenska företag har dålig koll på Afrika och det är omöjligt att bilda sig en uppfattning utan att vara på plats, konstaterar Erik Winther i en intervju i universitetets tidskrift LiU-nytt där de ger följande råd:

Åk dit och bilda dig en egen uppfattning. Personliga kontakter är guld värda.

Se upp för korruption.

Ta aldrig ta några genvägar, det lönar sig inte i längden.

Råden levereras med kunskaper från intervjuer med företagare, politiker, anställda på universitet och myndigheter under deras sju veckor långa besök i Ghana, Kenya och Rwanda.

– De är verkligen intresserade av att dra lärdomar från Europa och av att omsätta dem till egna lösningar som bidrar till samhällsutvecklingen, anser Wilhelm Henriksson på LiU:s hemsida.

Stora möjligheter

Deras slutsats är att svenska företag har stora möjligheter att etablera sig inom informations- och kommunikationsområdet, om man hittar affärsmodeller som fungerar.

Ett problem är bristen på kapital som ställer krav på nytänkande. De konstaterar också att afrikanerna väljer affärer före bistånd och att många vardagliga betalningar görs med mobiltelefon.

– Vi hörde flera gånger ord om att mobiltelefonerna har betytt mer för utvecklingen i Afrika än allt samlat bistånd, berättar Wilhelm Henriksson i artikeln.

Lära av Afrika

I flera länder digitaliseras statliga register.

Datorteknik kopplar samman registren och är därför högintressanta, liksom tjänster som visualiserar informationen och då helst i mobilerna.

– Vi har även en hel del att lära eftersom de har ett annat sätt att se på tekniska lösningar och affärsmodeller, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om