Årets nykomlingar kan sin statistik

Tre företag var nominerade till årets nykomlingsföretag men bara ett kunde vinna.

Linköping2011-11-12 00:00

På torsdagskvällen stod det klart att ett statistikföretag från Linköping fick ta emot priset.

- Vi har 33 procents chans att vinna, sa Tobias Åström på Ncomva, innan han visste att företaget hade vunnit.

Att han nämnde just en statistisk chans var ingen slump. Ncomva jobbar med statistik, de utvecklar, analyserar och presenterar stora mängder statistik - data. Företaget är ett avknoppningsföretag från Linköpings universitet och i torsdags fick de ta emot priset på 100 000 kronor som vinnare av årets rookie.

- Vi har lyckats bra på kort tid, säger Tobias Åström.

Gott exempel
Juryns motivering: Ncomva är ett gott exempel på interaktionen mellan innovativt tänkande och ett modernt marknadskoncept. I bolaget förenas regionens spetsforskning inom visualisering med strategisk affärsmässighet. Ncomva är ungt som företag, men har redan hunnit etablera sig på en internationell marknad.

Innovativa och lovande
Tävlingen arrangeras av Danske bank och priset delas ut varje år till fjärde storstadsregionens mest innovativa och lovande företag.

- Många företag har bra idéer men det räcker inte, alla nominerade företag har en bra ekonomisk utveckling med betalande kunder vilket är det viktigaste kriteriet för att vinna, säger Stefan Malmström, kontorschef i Linköping på Danske bank.

Fakta Rookiepriset

Rookiepriset på 100 000 kronor delas ut av Danske bank som ett led i att främja ökad växtkraft i regionen.

Priset har delats ut sedan 1995.

De två andra nominerade företagen var Chargestorm som utvecklar lösningar för laddning av elbilar och Qlean Scandinavia som delvis säljer rengöringslösningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!