De cirka 70 fordon som var inblandade ska undersökas, knappt hälften var privatbilar. Bland annat kontrolleras kvaliteten på däcken, och om de tunga fordon följde den nya vinterdäckslagen.
- Sannolikt ligger flera orsaker bakom olyckan. Det kan vara en kombination av hög fart och för korta avstånd. Där har kanske däckens kvalitet inte någon större betydelse. Men däcken är en mycket viktig pusselbit för att undvika olyckor, säger Göran Andersson, utredare på Transportstyrelsen.
Okunnighet
Enligt Mats Carlsson på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF), är människor häpnadsväckande okunniga om sina däck.
- Mönsterdjup och luft-
tryck är viktiga faktorer. Man borde kolla lufttrycket en gång i månaden, men vanligast är att man kollar någon gång per år, och då när man byter däck. Lufttrycket påverkar både väghållningen, och slitaget på däcken. Man har ganska mycket att vinna på att kolla däcken noga, säger Carlsson.
I det nationella projektet Däckrazzia har NTF tillsammans med polisen, Trafikverket och Svensk bilprovning kontrollerat bilar på svenska vägar och även frågat bilisterna om däcken. Där visade sig stora kunskapsluckor. Vid senaste razzian hösten 2011 hade två av tre förare inte kollat lufttrycket senaste månaden eller visste inte när det gjordes senast. Sex procent av bilarna hade minst ett däck med så lågt lufttryck att det kunde jämföras med punktering.
- Okunskapen är tydlig, men resultaten genom åren har ändå visat på en förbättring. Till exempel visar undersökningarna att mönsterdjupet har blivit allt bättre sedan den den första mätningen med Däckrazzia 2009.
Anders Karpesjö, vd för Däckspecialisternas riksförbund, medger att det kan vara svårt för konsumenten att få bra information om vilka däck man ska köpa.
Det finns en energiklassning, som bygger på rullning och liknande, men ingen säkerhetsklassning. Där får man förlita sig till olika tester och mer allmänna publikationer. Däremot anser han att återförsäljarna har mycket kunskap att förmedla till bilisterna.
Lyssna på råden
- Vi auktoriserar försäljare inom branschen, men det finns inga nationellt ställda krav på försäljningen, vilket gör att vem som helst kan sälja vilka däck som helst.
Vad ska man tänka på?
- Man ska gå till auktoriserade återförsäljare och lyssna på råden. Kör man ofta och inte har möjlighet att ställa bilen när det är isigt väglag så är det kanske dubbdäck som gäller. Annars kan man klara sig med dubbfria. Däck är en mer avancerad produkt än man tror. Man får det man betalar för. Nordisk tillverkning kan också vara viktigt, eftersom de däcken är mer anpassade till vårt väglag.
Sedan 1 januari i år är det lag på att tunga fordon ska ha vinterdäck på drivaxlarna. Men det kravet handlar primärt inte om bromssträckor utan snarare om framkomlighet.
Göran Andersson, Transportsstyrelsen:
- Den nya lagen har tillkommit på grund av de många stoppen som uppstår på vägarna när tunga fordon ställer sig på tvären. Det är klart att det här kan utvecklas till ännu hårdare krav även på andra hjulpositioner.
Cirka 80 procent av de svenskregistrerade tunga fordonen har redan vinterdäck på drivaxlarna, motsvarande siffra för utlandsregistrerade tunga fordon är 57 procent. Enligt Maria Spetz, vd för Motormännens riksförbund, är det nu viktigt att den nya lagen efterlevs, och att utländska fordon kollas.
- Man borde kolla däcken vi de stora infarterna till Sverige. Sannolikheten att de utländska åkerierna inte har koll på det här är större än att de svenska åkerierna inte har det, säger Maria Spetz.