Bröderna Wright banade väg för de stora jetplanen
Tolv sekunder på max tre meters höjd. Det var så det började, med bröderna Wrights första flygtur för exakt 100 år sedan.
Arkivbild: SCANPIX
Foto: Fotograf saknas!
Ute på sanddyner vid den amerikanska västkusten hade de beslutat sig för att göra ett allvarligt försök till flygning med motorkraft.
Biplan
Flygplanet som de byggt var ett så kallat biplan, vilket innebär att det har dubbla uppsättningar med vingar. Spännvidden var cirka 12 meter och längden på planet var hälften. Som drivning hade man försett planet med en motor som levererade tolv hästkrafter.
Med Orville Wright liggande på mage på planet så varvades motorn upp och planet satte fart på den ramp man använde vid starterna.
De efterföljande tolv sekunderna blev historiska.
Så länge klarade sig brödernas flygplan, kallat Wright Flyer, att hålla sig i luften. När Wright Flyer tog mark hade man tillryggalagt en sträcka om cirka 36 meter. Själva sträckan och tiden i luften var inte det viktigaste i det här läget. Nu hade man bevis för att det var möjligt att flyga kontrollerat och utan att tappa höjd.
Startade tryckeri
Premiärflygningen den 17 december 1903 följdes ytterligare tre samma dag. Den allra längsta flygningen stod Wilbur Wright för som lyckades att hålla Wright Flyer
i luften i hela en minut och tillryggalade då 243 meter.
Bröderna Wright var söner till en frikyrkopastor som flyttat runt i stora delar av USA. Till slut slog sig familjen ned i Ohio och det var där som bröderna startade ett tryckeri 1895. Senare fortsatte de med en cykelfabrik. Vid den här tidpunkten var många pionjärer intresserade av att kunna flyga, men få hade lyckats.
Vid sekelskiftet fanns en man vid namn Otto Lilienthal som var långt framme inom flygforskningen. Han hade byggt ett flertal fungerande glidflygplan, men ännu inget som var motordrivet.
När bröderna Wright fick höra talas om denne Otto Lilienthal blev de fascinerade av flyget. De byggde själva två glidflygplan som var stora nog att ta med en pilot, men ännu hade man inte satt dit någon motor som kunde driva planet framåt.
Utvecklade propellern
Efter att ha byggt en stor mängd olika vingtyper kände man sig färdiga att gå vidare med en motoriserad flygmaskin. Man tog hjälp av en duktig tekniker i sin cykelfabrik, Charles Taylor. Han byggde en förhållandevis lätt och stark motor som levererade tolv hästkrafter.
För att få en bättre verkningsgrad utvecklade bröderna Wright även propellern. Den nya motorn i kombination med propellern och de nyutvecklade vingarna gjorde att man för exakt 100 års sedan kunde göra jungfruflygningen som varade i tolv sekunder. Senare samma dag slutade den fjärde flygningen med en krasch och Wright Flyer förstördes. Planet har dock restaurerats och finns att se i USA på Smithsonian Institute.
De båda bröderna blev världskända efter sitt genombrott den 17 december 1903 och de startade tillverkning av flygplan samt åkte runt i världen för att visa upp sina kunskaper.
Frågan är om de förstod vidden av sin premiärtur ibland sanddynerna på den amerikanska östkusten för 100 år sedan. I dag är flyget en del av många människors vardag och vi är extremt beroende av flyget för person- och godstransporter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!