En växande fara i trafiken

Det är tidig morgon en vanlig vardag på väg till jobbet. Plötsligt händer det. När bilen i filen bredvid gasar för att köra om hoppar ett rådjur ut på vägbanan framför oss. Bilisten intill hinner tvärbromsa innan bocken är alldeles framför kofångaren.

LINKÖPING2013-08-30 06:30

Rådjuret hoppar elegant över mitträcket och klarar sig oskadd in i gräsvallen på motsatta sidan. Med ett fordon tätt efter oss är vi tre bilförare som hann få hjärtat i halsgropen under några sekunder på två-ettvägen vid Fornåsakorset utanför Ljungsbro.

Olyckan var inte framme den här morgonen. Alla klarade sig helskinnade, inklusive rådjuret som turligt nog inte hade några släktingar i släptåg. Inte heller fick vi möte med några fordon från motsatta hållet under den halvminut detta kunde ha blivit en tragisk viltolycka.

Den ojämförligt största risken att råka ut för en viltolycka är att krocka med ett rådjur. Årets första sju månader – en period på 212 dagar – inträffade 1 277 viltolyckor på östgötska vägar, enligt Nationella viltolycksrådets statistik.

Det blir sex viltolyckor om dagen i Östergötland och till 80 procent handlar det om rådjur. Hittills i år har 1 036 trafikolyckor i länet gällt rådjur, en ökning med 97 fall jämfört med samma period förra året.

Färre vildsvin och älg

Kollisioner med vildsvin, dovhjort och älg är ovanliga. Från januari till och med juli i år inträffade 69 vildsvinsolyckor. Det är en minskning med 29 olyckor med vildsvin jämfört med de sju första månaderna ifjol.

Kollisioner med dovhjort har minskat något jämfört med samma period förra året, det vill säga 117 olyckor i år mot 123 fall i fjol. Älgolyckorna har också minskat. Under årets första sju månaderna skedde 44 trafikolyckor med älg mot 74 älgolyckor till och med juli i fjol, en minskning med 30 olyckor.

Mia Källander, vilthandläggare på länsstyrelsen, misstänker att dovhjortar kan dölja sig bakom en del fall som i statistiken anges som rådjursolyckor.

Ännu fler viltolyckor?

– Vid en viltolycka händer allt så snabbt så för den som inte är van kan det vara svårt att hinna se om det är rådjur eller dovhjort framför bilen. Det har inte hänt något med rådjursstammen i länet som skulle förklara en ökning av olyckorna. Däremot har antalet dovhjortar ökat. Risken för trafik-olyckor på riksväg 34 är ett av skälen till att länsstyrelsen nyligen tillåtit skyddsjakt i trakterna kring Brokind, säger hon.

Mia Källander bedömer inte att avskjutningen av rådjur behöver öka för att få ned antalet viltolyckor, men tror att en ökad jakt är förklaringen till den procentuellt sett höga minskningen av viltolyckor för vildsvin och älg.

Totalt sett anar hon dock att antalet viltolyckor är fler än vad som framgår av statistiken.

”Tänk vilt när du kör”

– Många singelolyckor kan i själva verket vara en viltolycka för att bilisten har väjt för ett djur, men att olyckan trots det anmälts som en singelolycka, säger hon.

Är du oroad av att antalet viltolyckor ökar?

– Så länge det inträffar viltolyckor måste man vara orolig, men låt oss hoppas att vi har en bra höst framför oss där vi slipper så många som möjligt.

Vad krävs för att vilt-olyckorna ska minska?

– Mer information till bilisterna. Man måste försöka tänka ”vilt” när man kör, framför allt i gryning, skymning och under nätterna. Och bli bra på att spana efter vägkanterna, inte bara titta rakt fram. Och vara beredd på att ett djur oftast följs av flera, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om