Det är Saab som har utvecklat remote tower och som nu har fått i uppdrag av Luftfartsverket, LFV, att installera systemet på Linköpings flygplats. Det blir den tredje flygplatsen i landet, efter Örnsköldsvik och Sundsvall, där LFV kommer att bedriva flygledning på distans.
– Det är kostsamt att bemanna ett flygledartorn. Över fem år har en sådan här investering betalat sig, säger Niclas Gustavsson på LFV till Corren.
Remote tower har tagits fram genom ett samarbete mellan Saab och LFV och systemet, som bygger på att det obemannade tornet utrustas med kameror och sensorer som fjärrstyrs från en central i Sundsvall, godkändes i oktober förra året av Transportstyrelsen.
– Vi är bara i början av en ny era. LFV är den första leverantören av flygtrafiktjänst som har fått ett operativt godkännande, säger Olle Sundin, generaldirektör, LFV i en kommentar.
Det fjärrstyrda tornet kommer att installeras på Linköpings flygplats under det fjärde kvartalet i år. Arbetet ska genomföras av Saab i Göteborg och Växjö.