Linköping bryter mot lag inom äldreomsorgen
Linköpings kommun tar ut mer av de äldre än vad maxtaxan inom äldreomsorgen tillåter. Dessutom ges hemtjänst utan föregående biståndsbedömning.
När en kommuninvånare i Linköping över 75 år vill ha hemtjänst. vänder sig han eller hon direkt till den äldreomsorgschef som finns i det område där den äldre bor. Med denna chef ska den hemtjänstsökande teckna ett serviceavtal.
ingen handläggare
Ingen biståndshandläggare är inblandad, som i andra kommuner. Så länge kommunivånaren och chefen är överens om, vad som ska göras och hur många timmar det ska ta, så tecknar de avtal utan vidare inblandning från någon annan. Någon individuell prövning av hemtjänstbehovet görs inte.
Serviceavtalet mellan den äldre och chefen för äldreomsorgen består av två delar. En del rör den personliga omvårdnaden. Den andra delen kallas boservice och omfattar bland annat städning, tvätt och inköp av matvaror.
Boservice kan endast ges åtta timmar per månad. Fyra av dessa timmar räknas in i maxtan. Vill man ha mer hjälp än fyra timmar i månaden, betalas dessa enligt särskild taxa, utöver maxtaxan.
Högst 1 612 kronor
Det är detta som är olagligt. Enligt maxtaxan ska ingen behöva betala mer än 1 612 kronor för hemtjänst i år.
- Det här är att lura människor på pengar, säger Maud Veibeck, äldrekonsulent på länsstyrelsen.
Att inte behovspröva om en invånare har rätt till hemtjänst eller inte, är också ett lagbrott som länsstyrelsen ser allvarligt på. En länsrättsdom från 2001 ger stöd åt länsstyrelsens tolkning av kommunallagen, som säger att kommunen inte får ge stöd åt enskilda utan individuell behovsprövning.
- Det handlar om rättssäkerhet. Om det inte finns ett beslut, kan individen inte överklaga. Visst har alla rätt till biståndsbeslut om de inte kommer överens med den de ska teckna avtal med, men hur ska de veta det? Det här är otroligt krångligt, säger Maud Veibeck.
Kan inte tvinga
Bo Silén förklarar att länsstyrelsen inte kan tvinga kommunen att följa lagen.
- Vi har påtalat Linköpings kommuns agerande för Socialtyrelsen och även Socialdepartementetet men några sanktionsmöjligheter har vi inte. Visst kan man som kommunal företrädare tycka att en lag är felaktig, men då får man inom lagens råmärken verka för en lagändring. Linköpings agerande är mycket oroande, säger Bo Silén.
Vill någon ha boservice mer än åtta timmar behovsprövas det individuellt. Hemtjänst åt linköpingsbor under 75 år prövas också alltid av biståndshandläggare.
Ur Kommunallagen:
Enligt den allmänna kompetensregeln i 2 kap. 1 § får kommuner och landsting själva ta hand om sådana angelägenheter av allmänt intresse som har anknytning till kommunens eller landstingets område eller deras medlemmar och som inte skall handhas enbart av staten, en annan kommun, ett annat landsting eller någon annan.
Denna allmänna kompetens ger inte en befogenhet för kommuner att ge stöd åt enskilda utan individuell behovsprövning.
Enligt 2 kap. 2 § skall kommuner och landsting behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat.
Enligt den allmänna kompetensregeln i 2 kap. 1 § får kommuner och landsting själva ta hand om sådana angelägenheter av allmänt intresse som har anknytning till kommunens eller landstingets område eller deras medlemmar och som inte skall handhas enbart av staten, en annan kommun, ett annat landsting eller någon annan.
Denna allmänna kompetens ger inte en befogenhet för kommuner att ge stöd åt enskilda utan individuell behovsprövning.
Enligt 2 kap. 2 § skall kommuner och landsting behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!