LiU ska hjälpa hybridbilen

Nu kallas Linköpingsforskare in för att få fler svenskar att köpa el- och hybridbilar.

Linköping2013-09-14 06:30

Regeringen vill på sikt få bort bensindrivna fordon från de svenska vägarna. Miljömålet är en fossiloberoende fordonsflotta 2030. Många sätter stort hopp till elbilen. Problemet är att det säljs väldigt få elbilar, i Linköping rullar bara runt 40 stycken.

Energimyndigheten har stora utmaningar framför sig för att få fart på utvecklingen. Som ett steg tar de nu hjälp av Linköpings forskarmuskler.

Upptäcka hinder

8–10 hybridbilar ska användas av flera olika förare under de närmaste två åren, bland annat inom universitetets bilpool. VTI och Linköpings universitet ska titta närmare på förarintervjuer och teknisk data som samlas in.

– Det viktigaste för finansiären är att identifiera hinder. Kan det vara teknik, förarnas beteenden eller hur lätt det är att komma åt laddningsstolpar? säger Lars Nielsen, professor inom fordonssystem vid Linköpings universitet.

Vad tror du är främsta anledningen till att inte fler köper elbil?

– Jag tror det är priset. Samtidigt finns ett stort intresse.

Har du själv elbil?

– Nej, när jag köpte ny bil förra året fanns inte plug-inhybriderna.

Vad krävs för att du ska köpa en?

– De får bli lite billigare först, för så mycket tjänar jag inte, säger Lars Nielsen och skrattar.

Forskarna lär inte kunna påverka prisutvecklingen på elbilar, men det finns möjlighet att undanröja en del hinder. Om forskningsresultaten exempelvis pekar på behovet av fler laddningsstationer, kan det möjligen påskynda processen.

Ladda på natten

Mattias Krysander, universitetslektor inom systemteknik, ska bland annat se om en elhybridbil kan hjälpa till att sänka kostnaden för hushållselen.

Om bilen laddas när elen är som billigast på natten, kan billaddningen hjälpa till att driva hushållselen de tider då elpriset är som dyrast.

– Om vi struntar i att köpa el när det är som mest efterfrågan, kanske man inte behöver sätta igång extra kolkraftverk. Klarar vi oss med vatten- och kärnkraft blir elen mer miljövänlig.

Tror du det kan få folk att välja elbil?

– Nej. Men jag tror fortfarande det är en livsstil att köpa elbil, många vill vara miljömässigt medvetna. Då blir detta ytterligare ett argument som väger över.

Har du elbil?

– Nej, det är inte dags att byta bil än. Men vår bil står stilla ofta, jag cyklar mycket.

Kostnader för elbil

En elbil kostar mellan 100 000 och 150 000 kronor mer än en bensindriven bil att köpa.

Att köra kostar 1,88–4,48 kronor milen.

Sedan 1 januari får man en supermiljöbilspremie på 40 000 kronor när man köper elbil.

Premien gäller till 2014, med 200 miljoner kronor i potten.

Man slipper fordonsskatt de fem första åren och förmånsskatten är 40 procent lägre.

Elen i publika laddstolpar är oftast gratis.

Källa: Gröna bilister, Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om