För cirka 2,5 miljoner kronor har universitetet under två år arbetat fram en ny logotyp och utformat en varumärkesstrategi tillsammans med reklambyrån Futurniture i Stockholm. Nu byter LiU grafisk profil. Bokstäverna i förkortningen LiU får en mycket mer central roll. Samtidigt fasas begreppet Hälsouniversitetet ut och blir Medicinska fakulteten. – Det finns cirka 22 000 universitet runtom i världen. 15 000 av dem är yngre än 50 år. Vi har en god rekrytering. 19 000 av våra 27 000 studenter kommer utifrån, från andra delar av Sverige och världen. Det är knivskarp konkurrens. Det här handlar om att vara tydlig i en värld där det finns många lärosäten, säger Helen Dannetun, rektor.
Vad betyder den här nya logotypen?
– Den är tydlig. Det syns att det är Linköpings universitet med bokstäverna L-I-U. Vi använder förkortningen LiU i vardagen och nu finns de även i vår grafiska profil. Vi måste använda oss av det starka varumärke som Linköpings universitet har i dag genom sin framgångsrika forskning.
På tisdagsförmiddagen avtäcktes logotypen utanför D-huset på Campus Valla. På plats fanns personal från universitetet, men också några studenter som retat upp sig på satsningen.
– Vi får hela tiden höra att man inte har resurser till att satsa på fler lärarledda föreläsningar. Samtidigt lägger man flera miljoner på en ny logga. Vi tycker att det är märkligt, säger Elin Lager som snart går ut Pol.kand-programmet.
Helen Dannetun svarade lugnt på synpunkterna.
– Det är nödvändigt att vi ser över vårt varumärke och profilerar universitetet. Det kommer att ge oss intäkter i framtiden, sa hon.
Kan du förstå studenternas synpunkter?
– Jag har full förståelse för att man har synpunkter på att vi har lagt en peng på drygt två miljoner på vår grafiska profil. Men det är ett stort arbete bakom och universitet är också en stor verksamhet som omsluter cirka 3,5 miljarder. På det viset är det här en liten del i den samlade verksamheten.
På CampusValla flöt dagen som vanligt. Studenter cyklade och gick mellan föreläsningarna. Jesper Bergmanläser till civilingenjör inom energi, miljö och management. Han säger så här:
– Den ser okej ut. Men den sticker inte ut. Den skulle behöva lite mera power! Jag trivs jättebra här så jag tycker inte att loggan speglar det jag känner för universitetet.
Tanima Chowdhury, snart färdig civilingenjör i industriell ekonomi, är nöjd:
– Jag tycker att den känns bra. Den känns modern, den andra kändes gammal. Synd bara att loggan inte innehåller en figur.
Många har uttryckt oro för att den nya loggan ska dyka upp på examensbevisen. Men så blir det inte. Det sigill som använts sedan 1975 då universitetet bildades, ska användas vid ceremoniella tillfällen – samt på diplom och examensbevis.