Mindre än hälften får kompensation

Runt 500 patienter anmäler varje år att de fått så pass allvarliga skador när de fått vård inom Östergötlands landsting att de söker ekonomisk kompensation. Men mindre än hälften av dessa anmälningar leder till någon form av ersättning.

Linköping2010-02-10 00:00
Landstingens ömsesidiga försäkringsbolag (löf) sköter om de anmälningar som patienter gör gentemot landstingsvården. I Östergötland har siffran på antalet anmälningar legat runt 500 stycken varje år på hela 00-talet.- Av dessa får ungefär 46 procent någon form av ersättning. Vanligast är en siffra på under 25 000 kronor, förklarar Lena Mansnérus, utredningschef på löf.Att bara strax under hälften av de patienter som anmält vården får ersättning beror mycket på att den skada som uppstått under behandlingen inte har gått att undvika.- Eller att skadans natur har gjort att patienten inte har blivit helt återställd. Sådant täcker inte försäkringen.För att få en mer direkt, lokal, återkoppling till vården finns det även en patientombudsman inom Östergötlandslands landsting. Monica Jönsson delar, tillsammans med Görel Brodin, på tjänsten.Här har man kunnat se en ökning bland anmälningarna. 660 patienter ansåg 2008 att någonting brustit i kontakten med vården inom landstinget. Under förra året ökade siffran till 800 under förra året. Att ökningen har varit så markant tror Monica Jönsson beror på att man varit måna om att man visar att man finns.- Många ärenden går att klara upp på en gång, det kan ha handlat om ett dåligt bemötande vid ett specifikt vårdtillfälle men vissa kan också vara av allvarligare natur som en feldiagnostisering, förklarar Monica.Patientombudsmannen utfärdar inga repressalier men fallen återkopplas sedan till vården, bland annat genom Hälso- och sjukvårdsnämnden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om