Mjölkbonde vann prestigefylld höna
Var kan en höna passa bättre än hos en östgötabonde? I går fick Östgötamjölk, tillsammans med reklambyrån Olai Lindgren, pris som 2009 års bästa marknadsförare i länet.
Foto: Pierre Alexandersson
Att med en liten budget marknadsföra en produkt som mjölk, på en marknad som domineras av en jätteaktör, krävde lite extra kreativitet, avslöjar Niklas Mertel Ekelund på Olai Lindgren.- Det handlar om att arbeta med saker som, ursprung, närhet och spårbarhet i marknadsföringen. Kunden vet varifrån mjölken kommer.Sedan Östgötamjölk introducerades i länets mjölkdiskar för drygt ett år sedan har företaget tagit omkring 15 procent av den östgötska mjölkmarknaden.- Utan en enda annons, säger Stefan Malm, Östgötamjölk och erkänner att han är mycket smickrad över priset.Första och sista gången
Vad betyder utmärkelsen för en reklambyrå?- Ja, det vet jag inte eftersom det är första gången. Och faktiskt sista, sa Niklas Mertell Malm och avslöjade därmed att det ska hända lite saker i reklamföretaget.Juryns motivering: "Med en strategiskt stark och framgångsrik marknadsprofilering, samt ytterst professionell och jordnära visuell framtoning, har företaget intagit en välförtjänst plats bland de stora aktörerna."Konkurrenter om Agdapriset var bland andra Norrköpings symfoniorkester. Men symfoniorkestern tog förlusten med gott mod och gratulerade i stället Stefan Malm till framgången. Marö - marknadsföreningen i Östergötland - som står bakom Agda-utmärkelsen, passade också på att fira sitt 60-årsjubileum i samband med galan.Nu går vinnarna vidare i den nationella tävlingen Årets Marknadsförare som utses i höst.
Fakta Agda utmärkelser
Annons: Flisby och ByrånWebb: Vård- och omsorgscollege och Kreativ kraftEvent: Svensk biogas och Linkin MediaDirektreklam: Garageportexperten och Olai LindgrenDesign: Hammenhögs och Jernhammar & Co
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!