Östgötatrafiken införde det nya systemet sedan lagstiftningen i Sverige skärpts med högre krav på registrering av betalande kunder. En lagändring som tillkommit efter ett EU-direktiv tänkt att förhindra pengatvätt. Men direktivet slår fel enligt Palle Håkansson, vd på Östgötatrafiken.
- Det är helt uppåt väggarna att det blivit så här, man tvättar inte pengar genom sms-biljetter. Direktivet syftar på större summor, inte de mikrobelopp vi behandlar, säger han.
Måste registrera sig
Den som vill köpa en buss- eller tågbiljett med mobiltelefonen måste nu registrera sig i förväg på internet genom att ange personnummer. Sedan måste även en betalningsmetod uppges.
Kunden kan koppla sitt kontokort till registreringen eller välja att betala med faktura. Men flera resenärer på resecentrum i Linköping säger att systemet är krångligt. Palle Håkansson tycker inte heller att systemet som finns nu är bra, men menar att det är det bästa som finns tillgängligt.
- Det slår hårdast mot tillfälliga resenärer och de som besöker länet. Jag tycker det är tråkigt att kunden inte har möjlighet att ta beslutet att betala med sms på busshållplatsen längre. På grund av det ser vi en kraftig minskning av sms-biljetterna. Försäljningen ligger på en femtedel av det normala, säger han.
Måste följa lagen
Kan systemet bli bättre?
- Vi har gjort det så enkelt som möjligt samtidigt som vi måste följa lagen. Rent tekniskt tycker jag det fungerar tämligen väl, men vi har bara haft det i tre veckor ännu.
Någon minskning i antalet resande ser man dock inte på Östgötatrafiken,
i stället väljer de som tidigare åkt med sms-biljett att betala på andra sätt.
- Våra chaufförer märker att fler vill köpa biljett ombord i stället, säger Håkansson.
Vilket är bästa sättet att betala på?
- Att använda våra resekort, de fungerar överallt och är det billigaste alternativet.