Par förlorade mot Ryanair

Linköpingsparet Eva-Marie och Rune Brännström förlorade i hovrätten mot flygbolaget Ryanair. Flygbolaget hade ingen skuld i att flyget från Bryssel ställdes in, enligt hovrätten.

Paret Brännström krävde skadestånd för försening plus vad tågresan kostade dem. Ryan Air betalade bara tillbaka biljett priset på 600 kronor.Foto: 24Corren

Paret Brännström krävde skadestånd för försening plus vad tågresan kostade dem. Ryan Air betalade bara tillbaka biljett priset på 600 kronor.Foto: 24Corren

Foto: Fotograf saknas!

LINKÖPING2010-05-27 00:00
- Vi hade hoppats på att
i alla fall få tillbaka våra resepengar, kommenterar Eva-Marie Brännström utslaget i hovrätten. Hoppades på tydlighet
Hon är besviken, men inte så mycket för de förlorade pengarna. Framförallt önskade hon och maken att hovrättens dom skulle göra det tydligt för alla flygresenärer vad de har rätt att kräva när flygen inte går som utlovat. Hon har bara hunnit läsa igenom domen snabbt men är besviken.- Flygbolag som ställer in flyg kan tydligen helt strunta i passagerarna.Dåligt väder
Det har gått fyra år sedan den där gången då makarna blev strandsatta av Ryanair i Bryssel. Dåligt väder och apparatur som var ur funktion på flygplatsen gjorde att planet inte kunde landa i Bryssel utan måste gå ned i Liege, åtta mil därifrån. Att bussa passagerare dit gick inte, eftersom besättningen som skulle till New York nästa dag, då skulle ha fått tjänstgöra mer än tillåtna tolv timmar i sträck. Flyget ställdes därför in och makarna erbjöds hemresa med ett annat flyg tre dagar senare. Paret Brännström krävde ersättning på sammanlagt 10 000 kronor, skadestånd för försening plus vad tågresan kostade dem. Ryanair betalade bara tillbaka vad flygbiljetterna hem kostat, totalt drygt 600 kronor.Drevs av KO
Konsumentombudsmannen KO har drivit målet för paret. Domen gör att staten nu ska ersätta Ryan Air för rättegångskostnader på sammanlagt 387 000 kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!