- Får jag skryta? frågar Helen Dannetun, universitetsrektor sen ett år tillbaka.
- Universitetet har ett högt söktryck, vi får toppbetyg i studenternas utvärderingar, våra alumner (tidigare studenter) hör till dem som etablerar sig snabbast på arbetsmarknaden och har högst snittlön ett år efter examen.
- Men ska vi hävda oss
i konkurrensen kan vi inte leva på gamla meriter och just nu händer det massor i omvärlden, tillägger hon.
Nya metoder
Helen Dannetun vill bredda dagens undervisningsmetoder, som mest består av föreläsningar, seminarier, lektioner och labbar.
Vilka universitet inspirerar dig?
- Det som händer på amerikanska lärosäten som Harvard och MIT (Massachusetts Tekniska Institut) är spännande. De satsar på nya lärplattformar och interaktiva studiemodeller, både för studenterna på campus och för dem som läser på distans. De siktar på att en miljard studenter ska läsa deras kurser. En miljard!!!
Men innebär inte en sådan modell mindre "egen" tid med läraren för varje enskild student?
- Nej, det behöver det inte göra. När varje student erbjuds snabbare återkoppling när han/hon kört fast och över huvud taget jobbar mer interaktivt så tänker jag mig att lärare och studenter får ökade möjligheter till kvalitetstid.
Hur då, menar du?
- Genom att få bättre system för själv- och gruppstudier, kan mötena mellan lärare och studenter användas till mer kvalificerade frågor.
Förändringsarbetet på LiU kallar Helen Dannetun för "Det pedagogiska språnget". Det har inget fixerat slutdatum, eftersom kvalitetsarbetet ständigt pågår.
Konkurrens om eleverna
Linköpings universitet har i dag drygt 27 000 studenter. Det är lagom, tycker hon.
- Vi behöver inte öka, men minskande ungdomskullar de närmaste åren får ändå konkurrensen
om studenterna att hårdna.
Det finns en tendens att ungdomar väljer att plugga nära hemorten. Det gäller inte minst i storstadsområdena. Det är 19- och 20-åringar som väljer att bo kvar hemma hos föräldrarna. Eftersom Linköpings universitet till största delen är riksrekryterande, endast 27 procent av studenterna är från Östergötland, så behöver LiU satsa stenhårt på att nå ut.
Nya lärplattformar kräver ombyggnader...
- Det naturligaste vore att börja med C-huset, som är i akut behov av vägguttag (till studenternas datorer) och fläktar. Den stora foajén skulle kunna erbjuda en mängd öppna grupprum. Sen krävs också tillbyggnad, men om vi behöver 15, 30 eller 60 nya lektionssalar vet jag inte i dag. Men att vi behöver renovera, se över vår
utrustning och göra det möjligt för nya undervisningsformer, det är ingen nyhet.