Saabs vd, Micael Johansson, säger i en kommentar:
"Under 2021 stärkte vi vår bas för framtida tillväxt genom att fortsätta öka vår orderingång. Detta trots att man i HX-kampanjen i Finland valde amerikansk förmåga över ett starkt svenskt erbjudande. Med ett tydligt fokus på förbättrad projektexekvering och effektivitet, levererade vi enligt våra mål för 2021. Vi uppnådde en försäljningstillväxt på 11 procent, en resultatförbättring motsvarande en rörelsemarginal på 7,4 procent och vi fortsatte att leverera ett starkt positivt kassaflöde för det andra året i rad."
Saabs vd skriver i en kommentar att efterfrågan på företagets produkter var fortsatt hög under det fjärde kvartalet: "Orderingången var särskilt stark i Sverige och Europa i kvartalet."
Orderboken uppgår nu till 105 miljarder kronor.
"Vårt huvudfokus framöver kommer vara att tillvarata den starka marknadsefterfrågan, att leverera på vår orderstock och arbeta med att återställa stabiliteten i den civila flygverksamheten. För helåret 2022 förväntar vi oss att den organiska försäljningstillväxten blir omkring 5 procent", skriver Micael Johansson.