De så kallade kantstolparna med reflexer hjälper till att visa vägen vid mörkerkörning och ska förebygga olyckor.
Avståndet mellan stolparna varierar i olika länder. I Sverige och Norge är det 50 meter mellan stolparna på raksträckor och 25 meter i kurvor. Medan Danmark i stora drag har det dubbla avståndet.
Nu vill trafikverken i Sverige, Norge, Danmark och Finland ta fram en gemensam standard. VTI i Linköping har fått i uppdrag att titta på förarbeteenden i sin körsimulator.
Testförarna körde på en 90-väg. Trots olika avstånd mellan stolparna höll de samma snittfart, runt 90 kilometer i timmen.
Onödigt tätt i Sverige
Utan kantstolpar körde förarna långsammare och höll en medelhastighet på cirka 80 kilometer i timmen.
– Vi har inte studerat hur trafiksäkerheten påverkas utifrån detta. Men förarna tyckte det var lättare när det fanns många kantstolpar, säger Sara Nygårdhs, forskningsingenjör på VTI.
Eftersom stolpavståndet inte påverkade hastigheten, kan man fundera över om de behöver sitta så tätt i Sverige, konstaterar Sara Nygårdhs.
Huvudpoängen
Just möjligheten att spara pengar är en av huvudpoängerna med projektet. Uppskattningsvis finns 3–4 miljoner kantstolpar längs de svenska vägarna. Varje stolpe kostar 250 kronor monterad och klar.
– Det kostar mycket att underhålla kantstolparna. Med längre avstånd mellan dem sparar man in pengar.
Den slutliga rapporten ska lämnas över till NMF, med representanter från ländernas trafikverk och forskarvärlden, i slutet av året. De tar beslut i frågan.