Stolpar får oss att köra fortare

Reflexstolpar längs vägen påverkar hur snabbt föraren kör, visar ny forskning vid VTI i Linköping.

Linköping2013-08-27 06:30

De så kallade kantstolparna med reflexer hjälper till att visa vägen vid mörkerkörning och ska förebygga olyckor.

Avståndet mellan stolparna varierar i olika länder. I Sverige och Norge är det 50 meter mellan stolparna på raksträckor och 25 meter i kurvor. Medan Danmark i stora drag har det dubbla avståndet.

Nu vill trafikverken i Sverige, Norge, Danmark och Finland ta fram en gemensam standard. VTI i Linköping har fått i uppdrag att titta på förarbeteenden i sin körsimulator.

Testförarna körde på en 90-väg. Trots olika avstånd mellan stolparna höll de samma snittfart, runt 90 kilometer i timmen.

Onödigt tätt i Sverige

Utan kantstolpar körde förarna långsammare och höll en medelhastighet på cirka 80 kilometer i timmen.

– Vi har inte studerat hur trafiksäkerheten påverkas utifrån detta. Men förarna tyckte det var lättare när det fanns många kantstolpar, säger Sara Nygårdhs, forskningsingenjör på VTI.

Eftersom stolpavståndet inte påverkade hastigheten, kan man fundera över om de behöver sitta så tätt i Sverige, konstaterar Sara Nygårdhs.

Huvudpoängen

Just möjligheten att spara pengar är en av huvudpoängerna med projektet. Uppskattningsvis finns 3–4 miljoner kantstolpar längs de svenska vägarna. Varje stolpe kostar 250 kronor monterad och klar.

– Det kostar mycket att underhålla kantstolparna. Med längre avstånd mellan dem sparar man in pengar.

Den slutliga rapporten ska lämnas över till NMF, med representanter från ländernas trafikverk och forskarvärlden, i slutet av året. De tar beslut i frågan.

Så är det i andra länder Kuriosa

Sverige och Norge: 50 meter på raksträckor och 25 meter i kurvor.

Finland: 60 meter på raksträckor och 30 meter i kurvor.

Danmark: 100 meter på raksträckor, 30 eller 50 meter beroende hur snäv kurvan är.

Enligt Trafikverket ska kantstolpar användas på normala tvåfältsvägar och övriga bredare vägar som saknar vägbelysning,

Källa: VTI

Användes ursprungligen av tyskarna under andra världskriget, som markering för var man hade röjt minor. Mellan stolparna var det minfritt.

Efter kriget fanns massor av stolpar över. De började användas som kantstolpar längs vägarna och Sverige följde efter.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om