Taxibranschen beskrivs som Vilda Västern

Det råder "rena kriget" inom taxibranschen i Linköping. Oseriösa företag skulle kunna stoppas, men det var åratal sedan Skatteverket hade revision.

Linköping2009-06-22 17:00

Det talas om slagsmål mellan förare, sabotage mot bilar, till och med kriminella nätverk som driver taxiverksamhet både i Linköping och i Norrköping och som helt enkelt sägs skrämma bort konkurrenterna.

- Det är rena kriget, men jag tror inte du hittar någon som vill framträda med namn och säga det, säger en i branschen som Corren pratat med.

Konkurrensen står främst mellan taxiföretag som är anslutna till en beställningscentral och taxiföretag som inte är anslutna, så kallade friåkare. Vilket är en helt laglig verksamhet.

Hävdar snedvridning

Men Svenska taxiförbundet och företrädare för taxibranschen i Linköping, hävdar att friåkare lättare undkommer granskning från Skatteverket. Något som, menar de, snedvrider konkurrensen.

- Företagen som inte är knutna till en beställningscentral är inte lika lätta att kontrollera, säger, Bo Pettersson vd för TaxiKurir i Linköping.

Han får medhåll av Anders Böcker, representant för Svenska taxiförbundet region syd, dit Östergötland hör.

- Skatteverket har inte varit så aktivt i den saken. Det måste vara väldigt många år sedan de gjorde en revision i Östergötland, säger han.

Med dålig kontroll är risken stor att seriösa företagare - alltså även friåkare - slås ut befarar Svenska taxiförbundet.

Orham Murina är så kallad friåkare och driver sedan i höstas Taxi King i Skäggetorp. Han håller inte med om att friåkare inte kontrolleras på samma sätt som alla andra taxiföretag.

- Det kan inte stämma, vi har samma skatteregler att följa som vilken egenföretagare som helst.

Varför vill man inte vara knuten till en beställningscentral?

- Man vill vara sin egen och bestämma själv. Dessutom kanske man bara har en bil och det är för lite för att vara ansluten, säger Orham Murina.

Skatteverkets senaste revision i länet gjordes, enligt uppgift, 1997 i Norrköping. Den gången återkallades 17 tillstånd. Enligt Barbro Castenfall på Skatteverket sköts frågan om taxirevisioner i ett riksprojekt. Verket satsar sina resurser på att granska branschen framförallt i Stockholm, Göteborg och Malmö där man har bedömt att risken för brott och fusk är störst.

- Därmed inte sagt att övriga landet är en frizon. Det görs stickprovskontroller och även annan typ av granskningar, säger Barbro Castenfall.

Efterlyser granskning

Varken Svenska taxiförbundet eller företag i branschen är nöjda med dagens situation utan efterlyser en ordentlig granskning av taxi­verksamheten i länet.

I dag råder överetablering i branschen. Något som taxibolagen själva, länsstyrelsen och Taxiförbundet är helt överens om.

Linköping är inget undantag.

Särskilt tydlig har det varit det senaste halvåret, hävdar Johan Ankarstam, vd för Taxibil i Östergötland AB. Orsaken vet han inget om, men säger:

- Möjligen är det så att arbetsförmedlingen eldar på folk att starta eget i taxibranschen.

Svarttaxi är polisfråga

När det gäller så kallad svarttaxi, det vill säga en privatperson som mot betalning skjutsar någon, är det mera ett problem för polisen, anser både Johan Ankarstam och Bo Pettersson.

Enligt polisen görs också vissa kontroller sena kvällar och nätter. Men att komma åt svartförare är svårt, konstaterar man.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om