Företaget, som har schweiziska ägare, räknar med att gå med vinst redan nästa år.
I Linköping finns sedan tidigare två företag som utvecklar obemannade flygfarkoster.
Det ena är naturligtvis Saab, som bland annat tillverkar helikoptern Skeldar och dessutom är djupt involverad i utvecklingen av Neuron.
Ett tredje företag
I Linköping finns även Cybaero som tillverkar obemannade helikoptrar.
Nu tar ett tredje företag upp kampen om att kapa åt sig andelar av en växande marknad. Unmanned Systems Group, med huvudkontor i schweiziska Zug utanför Zürich, valde så sent som i mars i år att starta ett dotterbolag i Sverige.
- När man bestämde sig för att expandera valde man att etablera sig i Sverige. Och ska man vara i Sverige är Linköping ett ganska logiskt val när man sysslar med flygplansutveckling, säger vd Michael Olofsson.
Dotterbolaget startade i Hackefors med sex anställda. Nu arbetar 23 personer på anläggningen med att utveckla, konstruera, tillverka och testa obemannade spaningsflygplan, så kallade UAV:er.
Ett av planen, Discoverer II, provflögs så sent som i september för första gången och är helt utvecklat i Linköping. Planet, som mäter sju meter mellan vingspetsarna, är tillräckligt stort för att bära såväl elektrooptiska sensorer som radar för till exempel havsövervakning.
- Det är den enda taktiska UAV:n som kan bära både en elektrooptisk/IR-kamera och en avancerad spaningsradar samtidigt, säger Michael Olofsson, som i likhet med flera andra anställda har sin bakgrund på Saab.
Komplement
Är Unmanned Systems Group en konkurrent till Saab?
- I jämförelse med oss är Saab ett gigantiskt företag, så i den meningen är vi ingen konkurrent. Det går inte att jämföra företagen på samma dag med tanke på vilka resurser och erfarenheter som finns på Saab. Vi kanske snarare ser oss som ett komplement till Saab.
För att nå framgång har Unmanned Systems Group valt att anställa flera britter som har erfarenhet av att hantera drönare som Predator och Reaper i Afghanistan.
Utgår från soldaterna
- Traditionellt tillverkas UAV:er av företag som är duktiga på att bygga flygplan. Man "förminskar" ett flygplan och gör det obemannat. Sedan tittar man på vilka sensorer man kan hänga på flygplanet. Vi utgår i stället från vad soldaterna på marken behöver för information från de här systemen och utvecklar sedan flygplanen för att kunna bära relevanta sensorer.
Obemannade flygplan har ännu så länge framför allt använts i militära sammanhang. Men enligt Michael Olofsson finns det även en rad civila användningsområden.
Samarbete med Vietnam
Nyligen tecknade företaget ett samarbetsavtal med ett vietnamesiskt företag om tillverkning av den nya produkten Magic Eye - ett obemannat flygplan som kan användas för bland annat kartering och övervakning av kraftledningar.
När kommer Unmanned Systems Group att gå med vinst?
- Målsättningen är att vi ska vara ett vinstdrivande företag 2013. Vi ser absolut en potentiell tillväxt i Linköping.