Vespaförare bröt armen - nu stämmer han kommunen

Norrköpingsbon Kenneth Mäki har polisanmält Linköpings kommun för vållande till kroppsskada. Skälet? En trafikolycka i helgen med ett armbrott som följd. "De har skapat en dödsfälla".

Vänsterarmen är gipsad från handen till armvecket och Kenneth Mäki ska bära gipset i fyra veckor.

Vänsterarmen är gipsad från handen till armvecket och Kenneth Mäki ska bära gipset i fyra veckor.

Foto: Privat

Linköping2018-10-22 20:00

Det var vid niotiden på lördagsmorgonen som olyckan inträffade.

48-årige tvåbarnspappan Kenneth kom åkande på sin tvåhjuliga vespa och närmade sig det aktiva farthindret på Västra vägen och i riktning mot centrum.

Framme vid hindret sjönk stålplattan ned i vägbanan, som den ska göra när någon överskrider den gällande hastigheten som är 30 kilometer i timman.

– Men jag körde absolut inte för fort, bedyrar Kenneth.

– Jag höll mig inom den lagliga fartgränsen, men hindret vek ändå ned sig.

För att undvika att köra rakt in i stålkanten tvärnitade Mäki.

Inbromsningen blev så kraftig att han tappade balansen och föll i asfalten.

– Jag landade på sidan och ådrog mig en fraktur i vänster arm och en hel del skrapsår.

Bilisten bakom stannade och hjälpte Kenneth som nu funderat mycket kring olyckan och varför stålplattan sjönk ned i vägbanan.

– Det måste ha varit fordonet bakom mig som körde för fort. Någon annan förklaring har jag inte, säger han.

Det är Linköpingsföretaget Edeva som tillverkar de dynamiska farthindren som presenteras under arbetsnamnet Actibump.

Företagets vd, David Eskilsson, beklagar olyckan.

– Oerhört tråkigt att höra, säger han och förklarar att hindren som viker ned sex centimeter i körbanan inte ska aktiveras om den som närmar sig håller sig inom den lagliga hastighetsgränsen, även om den som ligger bakom kör fört fort.

– Systemet är utformat så. Det är en säkerhetsåtgärd för att den som först kommer in i radarns mätzon och inte överskrider gällande fart inte ska råka illa ut.

Eskilsson uppger att radarn mäter av cirka 20 meter före hindret och att de i första hand är till för att skapa en ökad säkerhet för oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister.

– Det är mycket folk i rörelse just vid Västra vägen. Ungdomar som ska till och från Folkungaskolan. Vi vill rädda liv, inte orsaka olyckor, säger han.

Kenneth Mäki menar att hindren, som finns på tre platser i Linköping – Västra vägen, Rydsvägen och Djurgårdsgatan – är rena dödsfällan för de som tar sig fram på tvåhjuliga motorfordon.

– Kör man ned i dom förstår vem som helst vad som kan hända. Jag begriper verkligen inte hur man tänkte när man installerade dom.

Mäki har nu gjort en polisanmälan mot Linköpings kommun som är ansvarig väghållare för gatorna i centrum.

– Jag vill ha skadestånd för det här, säger han och visar vänsterarmen som är gipsad från handen och upp till armvecket.

Trafikingenjör Jonas Nygren hävdar att kommunen så här långt har väldigt god erfarenhet av farthindren.

– De har minskat antalet olyckor och incidenter vid de platserna där de finns. Vi har också märkt att bilisterna har sänkt hastigheten vid passagerna och det är bra för alla som vistas i trafiken.

Den polisanmälan som är gjord kommenterar Nygren så här:

– Vi får titta på vad som har hänt. Mer än så kan jag inte säga för tillfället. Vi har ingen ingående information om händelsen.

David Eskilsson förklarar att Edeva kopplat ur hindret på Västra vägen.

– Det är en tillfällig åtgärd för att vi ska kunna göra en teknisk undersökning av utrustningen. Vi vill kontrollera att det inte uppstått något fel. Det är första gången vi får in en rapport om en sådan här incident, säger han.

Actibump finns i flera städer runt om i Sverige. Förutom i Linköping också i Malmö, Uppsala, Helsingborg, Ystad och Karlstad och antalet som Edeva hittills levererat är cirka 50 stycken.

– Vår erfarenhet är att de inte är behäftade med några brister utan att de fungerar som de ska, säger Eskilsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!