VTI visar vägen mot elvägar

Sex mil av riksväg 40 mellan Borås och Göteborg är elväg. Här skulle eldrivna lastbilar kunna köra och samtidigt ladda batteriet.

På elväg. I simulatorn förses fordonet med el via luftledningar.

På elväg. I simulatorn förses fordonet med el via luftledningar.

Foto: Åke Karlsson

Linköping2014-12-20 02:00

Landskapet sveper förbi på sidorna. Via luftledningarna utmed vägen förses min lastbil med el till både drift och batteriladdning. Bara i uppförsbackarna tar den hjälp av förbränningsmotorn. På en annan sträcka gäller en trådlös lösning. Elen överförs via magnetfält med hjälp av ett system inbyggt strax under vägens yta.

Min lastbil rullar stadigt på. Vägskyltarna visar att det inte är långt till Landvetter. Jag kör nu på en teststräcka med elspår i vägen och en släpkontakt under fordonet. Här precis som på de andra provsträckorna känner vägen av att det är ett behörigt fordon och strömmen aktiveras vartefter jag kör. En display på instrumentpanelen visar min position i körbanan. Gasar och börjar svänga ut för att köra om en lastbil framför mig. I den högre farten börjar släpet kränga. Och plötsligt kommer en personbil i mycket hög fart och kör rakt - nej inte på utan - igenom min lastbil. Alla klarar sig förstås utan en skråma i den nu färdiga testmiljön för elektrifierade vägar i en körsimulator på VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) i Linköping.

Projektet, som finansieras av Trafikverket och Energimyndigheten, drog igång förra året. Bakgrunden är regeringens miljömål att den tunga trafiken i Sverige ska vara oberoende av fossila bränslen år 2030.

– Uppdraget var att skapa en miljö för att testa eldriven lastbilstrafik, säger Arne Nåbo, forskare vid VTI och den som leder projektet i vilket också Trafikverket och Viktoria Swedish ICT ingår.

I november fick 26 lastbilsförare köra den nya simulerade vägen mellan Göteborg och Borås två gånger – med och utan elektrifiering. Tanken med studien var att testa förarens möjlighet att hålla en bra position på vägen. De fick även redovisa hur de upplevde miljö och säkerhet. Resultaten håller på att analyseras. Enligt forskaren Selina Mårdh som håller i studien, är de spontana kommentarerna från förarna positiva.

Nu kommer inte hela Sveriges vägnät att elektrifieras. Det är motorvägarna man pratar om, främst triangeln Göte­borg–Stockholm–Malmö.

­ – Troligtvis kommer man att elektrifiera sträckor på dessa vägar i samband med att man åtgärdar andra saker, säger Arne Nåbo.

Conny Börjesson, forskare vid Viktoria Swedish ICT, menar att man i första hand arbetar mot den tunga trafiken.

­– Men sedan vill vi kunna mata på med personbilstrafiken, säger han.

Elektrifierade vägar

När?

Forskare som jobbat med projektet bedömer att luftledningsvarianten kan ses på allmän väg inom fem år.

För de andra två lösningarna kan det handla om 10–15 år.

Vad kostar det att elektrifiera vägar?

Mellan 5 och 20 miljoner per kilometer för luftledning och elspår i vägbanan.

Runt 60 miljoner/kilometer för den trådlösa överföringen.

Vilka ska använda elvägarna?

I första hand är det de tunga transporterna på väg man vill styra över till eldrift.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om