De ser framåt i tuff bransch

Hur går det till att driva ett stort möbelvaruhus mitt ute i ingenstans? NT möter familjeföretaget som är inne på tredje generationen när det gäller att sälja soffor, sängar, bord och mycket annat.

Än så länge är pappa Leif vd i TIB-Möbler EM Ljusfallshammar. Sönerna Calle och Emil är beredda att ta över.

Än så länge är pappa Leif vd i TIB-Möbler EM Ljusfallshammar. Sönerna Calle och Emil är beredda att ta över.

Foto: Mikael Grip

Ljusfallshammar2012-07-03 00:00

TIB-Möbler EM i Ljusfallshammar är det officiella namnet på det stora huset som har en 6 000 kvadratmeter stor försäljningsdel. Företaget har legat på samma plats, två mil i nordvästlig riktning från Finspång, intill riksväg 51 sedan 1958.

- Det var min pappa, Sture, som startade företaget. Han köpte in virke som han sågade till här i närheten vid sitt eget sågverk. Sedan skickade han virket till ett möbelsnickeri som byggde möblerna, berättar Stures son Leif Petersson som tog över företaget 1973.

Homestylingtrend
Han har sett trender komma och gå.

- I och med IT och tv dominerar soffa och soffbord vardagsrummet. Förr var det mer matbord och stora bokhyllor. Matbordets plats är numera oftast förlagd till köket. Nu hjälper vi också till med homestyling och åker hem till kunder och ger tips. Det är något nytt som kommit de senaste åren. 

De ekonomiska konjunkturerna är en annan faktor som avgör hur mycket och hur ofta svensken köper nya möbler.

- Vi är väldigt konjunkturkänsliga. Det har blivit tuffare, även om vi har sett en liten förbättring. För några år sedan fick vi anpassa personalstyrkan till den minskade försäljningen. Nu sköter vi det mesta inom familjen, berättar Leif under tiden som ena sonen Emil ringer ett kundsamtal och hustrun Gunilla dyker upp med en bunt papper.

Mellansonen Calle håller ställningarna ute i affären.

- Förutom oss fyra så har vi en tjej som är säljare/inredningsexpert och en kille på lagret, förklarar Leif.

Hur är det ändå möjligt att driva en stor möbelaffär på landet med framgång?

- Kostnadsbiten är inte så hög för oss. Vi har en stor lokal som vi inte skulle kunna ha råd med i en storstad. Vi är självfinansierade och har haft råd att bygga till efter att vi har växt. Marken är inköpt för länge sedan och kostar oss inget.

Trygghet efterfrågas
Konkurrensen från främst Ingelstaområdet i Norrköping var förut klart märkbar. Nu i takt med konkurserna i möbelbranschen, så har läget ljusnat.

- Kunderna efterfrågar en trygghet som de kanske inte känner i Norrköping. Lägger kunden en handpenning på en produkt så vill man vara säker på att affären finns kvar när varan ska levereras.

Vilka nackdelar finns det?

- Avståndet och marknadsföringen att försöka göra sig känd. Samtidigt har vi varit här så länge att det gör oss kända med tiden.

Cirka hälften av kunderna kommer från Finspång, följt av Norrköping, Motala/Linköping, Katrineholm och Örebro.

- Våra kunder finns i en omkrets av fem mil. Självklart hoppas vi på fler kunder och ett större underlag, slår Leif fast.

Familjeföretaget utmed möbelvägen ser ljust på framtiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!