Anders Harting är vd för AB John Fröberg i Lotorp som i många, många år sålt produkter med hjälp av katalog.
Han berättar att branschen har fått ett rejält uppsving i takt med att försäljningen av varor successivt ökat på nätet.
- Postorderhandeln står starkare är någonsin. För oss är internet som manna från himlen. Vi kan distanshandel där beställningar kommer in med post, fax, mejl eller order via hemsidan. Allt detta infattar jag i just postorderhandel.
Katalog + internet = bra
Anders Harting hävdar att framgångsrika bolag på internet oftast har en produktkatalog i ryggen att arbeta efter.
- Det här är så sammanknippat; För att bli duktig på katalogförsäljning krävs internet. Alla så kallade renodlade e-handelsföretag har med tiden utvecklats och gått mot katalog, butik, pappersannonsering och så vidare, utvecklar han.
För AB John Fröbergs del är en försiktig sortimentsbreddning och en och annan produktnyhet ett par välkända knep för att vässa konkurrensen. Bolaget har dessutom förvärvat små företag som sysslar med mattor och stämpelur.
- Vår kärna och specialitet är grafiska produkter med namn och logotyper. Men ibland hittar vi grejer som inte är kundanpassade, men som ändå passar in i Fröbergs sortimentet, till exempel planeringstavlorna.
25 000 kunder
I stort sett alla av bolagets cirka 25 000 kunder finns i Sverige. Just småföretag är en nisch där nästan alla behöver stämplar för kontering, ankomstdatum och firmaloggan.
Utlandsförsäljning har hittills stannat vid funderingar.
- Att sälja till utlandet är stort, tufft och svårt. Våra produkter kräver att man pratar samma språk och kan ta diskussion om texternas utformning. På så sätt är det lättare att sälja renodlade lagervaror. Skickat paket har vi gjort sedan tidernas begynnelse. Tack vare ytorna i huset kan vi även erbjuda lagerhållning och arkiv, säger Anders Harting.