Ny riskutbildning för körkortsaspiranter inte tillräcklig

Regeringen har nyligen lagt fram ett förslag om en kompletterande så kallad riskutbildning för nya körkortstagare. Enligt förslaget ska körning under påverkan av trötthet, körning under påverkan av alkohol och droger och körning i hög hastighet eller annat riskfyllt körsätt ingå.

Motor2008-02-13 14:36
- Förslaget är ett steg i rätt riktning, men det är inte tillräckligt. När man nu gör förändringar borde hela körkortsutbildningen göras om, säger Nils Petter Gregersen, trafiksäkerhetschef hos trafiksäkerhetsföreningen NTF.

För närvarande ingår det endast halkkörning för den som tar körkort med behörighet B, det vill säga personbil. I utbildningen för motorcykelkörkort, behörighet A, ingår ingen obligatorisk utbildning i risktänkande.

I regeringens nya förslag ska såväl personbilsförare som motorcykelförare utbildas i risker som körning under påverkan av trötthet, körning under påverkan av alkohol och droger, körning i hög hastighet och riskfyllt körsätt.

Det är de här riskerna som är bidragande orsaker till en stor del av trafikolyckorna. Unga förare är överrepresenterade vid dödsolyckor eller olyckor med svårt skadade.

Den 1 april 2009 föreslås den nya riskutbildningen vara igång för körkortsbehörighet till personbil och den 1 oktober för körkortsbehörighet för motorcykel.

- Vi ser mycker positivt på att utbildningen utökas. Men tyvärr finns det fortfarande brister. Nu när utbildningen reformeras bör man ta hänsyn till alla kända risker, till exempel körning i mörker, säger Nils Petter Gregersen.

Han anser också att det är bråttom att förbättra utbildningen.

- Vi har nu en extra stor kull ungdomar som är på väg in i åldern att ta körkort. För att förhindra en kraftig ökning av antalet ungdomar som dödas och skadas på vägarna behöver utbildningen förbättras snabbt, säger Nils Petter Gregersen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!