Så förbereder du dig för mc-resan utomlands

Planerar du att åka på långresa utomlands med motorcykeln i sommar? Bra utrustning, nyservad hoj och genomtänkt packning underlättar resan.

Bild: Fredrik Persson/Scanpix
Innan du ger dig iväg på långresa bör du kolla att motorcykeln är i bra skick.

Bild: Fredrik Persson/Scanpix Innan du ger dig iväg på långresa bör du kolla att motorcykeln är i bra skick.

Foto: Fotograf saknas!

Motor2008-05-29 16:33
Innan du ger dig iväg på långresa bör du kolla att motorcykeln är i bra skick. För att vara på den säkra sidan kan det vara bra att göra en service innan resan. Byt motorolja och filter och skaffa nya däck om det behövs.

Problemet när man reser långt på motorcykel är att det inte går att ta med så mycket packning, men med hjälp av bra packsäckar går det att få med en hel del ändå. Tänk på att packningen måste sitta fast ordentligt och se till att få den i balans. Packa därför tunga saker så långt ner som möjligt.

Ha hojen helförsäkrad
När du ge dig iväg på utlandsresa är det bra om du har motorcykeln helförsäkrad. Annars kan hemfrakten bli mycket dyr om du råkar ut för ett haveri eller en olycka. Glöm inte att ta med försäkringsbeskedet. Ett internationellt försäkringsbesked från försäkringsbolaget, ett så kallat grönt kort, kan vara nödvändigt att ha med på resan för att få ut ersättning enligt villkoren som gäller i Sverige och inte landet som olyckan inträffat i. Ta med en internationell skadeanmälningsblankett. Den får du från ditt försäkringsbolag. Det är också viktigt att du tar med motorcykelns registreringsbevis. Annars kommer du inte in i vissa länder.

Surra ordentligt
Att balansera en tung motorcykel på en trång färja är inte det lättaste. Surrningsmöjligheterna skiljer sig åt från färja till färja så för att vara på den säkra sidan kan det vara bra att ta med egna rep eller remmar. Slarva inte när du gör fast motorcykeln. Rederierna tar nämligen inget ansvar om motorcykeln välter.

När du kör långt går det åt mycket olja. Kolla därför oljan med jämna mellanrum så att du vet när det är dags att fylla på. Håll också koll på hur mycket bensin du har i tanken så att du inte blir stående.

Använd skyddsklädsel
Reser du till sydligare breddgrader kan det vara lockande att köra utan skyddsklädsel, men gör inte det. Utan ställ är du helt oskyddad och kan få fruktansvärda skador. Tycker du att det blir för varmt att köra kan du försöka att undvika att köra mitt på dagen när det är som allra varmast och istället försöka förlägga körpassen till tidiga morgnar och sena kvällar när det är som allra svalast.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!