På onsdagen blev det tyst i luren i det fasta abonnemang som Bo Ottosson och hans hustru Karin har i Myrtorpet, en idylliskt belägen gård 12 kilometer från Söderköping.
- Vi kunde ringa ett nummer och få besked om att telefonen var avstängd på grund av flyttning, säger Bo Ottosson.
Omöjligt att komma fram
Men varken Bo eller Karin har för avsikt att flytta någonstans, och när de skulle ringa Telias kundtjänst för att få närmare besked om skälet till avstängningen av den fasta telefonen var det helt omöjligt att komma fram.
- Jag står på berget och ringer. I går (onsdag) ringde jag i 20 minuter utan att komma fram till kundtjänsten, och nu på morgonen har jag ringt i 40 minuter, säger Bo Ottosson i telefon till NT när han ledsnat på att invänta kundtjänstens besked.
- Jag har ingen lust att stå här och ringa, det kostar ju skjortan! säger han.
NT åker genast ut till Myrtorpet för att få höra mer om Ottossons kontaktproblem med den stora nationella teletjänstleverantören.
- Det är dålig täckning här, säger Bo.
Går inte ringa från stugan
Det är därför han måste stå på berget och ringa kundtjänsten, för det går inte att ringa med mobilen från stugan.
Vi går in i stugan och tittar på den tysta, fasta telefonen.
- I går (onsdag) var jag på ett möte i Valdemarsvik och hade mobiltelefonen med mig. Karin var hemma, utan fungerande telefon, säger Bo.
Han kollar samtalspotten på mobilen: 60 kronor och 83 öre kvar att ringa för. Så det gäller att hushålla med samtalen till bland annat kundtjänsten.
Måste ha gateway
När sedan NT:s reporter just har återvänt till redaktionen, hör Bo av sig - på mobilen, förstås - och berättar att han nog kommit på varför telefonen stängts av.
Han skulle fixa med bredbandstelefoni och Telia hade skickat en grej med posten, som skulle lösas ut.
- Men jag ordnade det där på annat sätt, säger Bo som inte löste ut försändelsen.
När NT kontaktar Telias presstjänst kommer ett tämligen snabbt och klart besked om varför Ottossons telefon tystnat - och det har att göra med det outhämtade postpaketet:
- Han har haft en fast lösning, men nu har han bredbandstelefoni. Bredbandstjänsten är inkopplad i dag (torsdag), men han har inte hämtat ut den gateway (en slags modem) som behöver kopplas in. Utan den går inte telefonen att använda, upplyser Marielle Enberg på Telias presstjänst.
Överbelastad kundtjänst
Hon beklagar att Ottosson fått vänta på detta besked från kundtjänsten, men det finns en naturlig förklaring:
- På grund av allt oväder, speciellt åskan, har kundtjänsten blivit överbelastad, säger Marielle Enberg.
Det har varit extra många kunder som ringt och gjort felanmälningar.