Söderköping måste sticka ut

Söderköpings ställning som handelsplats är goda. Det slår en handelsutredning, som nu presenterats, fast. Bra befolkningstillväxt, vacker stadskärna och en stark turism borgar för det.

Handelsplats. Många, främst köpmän från orten, hade kommit för att höra Henrik Vestin (bilden) om Rickard Johansson presentera utredningen om Söderköpings framtid som handelsplats.

Handelsplats. Många, främst köpmän från orten, hade kommit för att höra Henrik Vestin (bilden) om Rickard Johansson presentera utredningen om Söderköpings framtid som handelsplats.

Foto: .Börje Gavér

naSöderköping2015-01-23 14:36

Men det finns också faror. Både om hot och möjligheter fick de Söderköpingsbor, främst köpmän, som på onsdagskvällen kommit till kommunhuset veta mer om när Henrik Vestin och Rickard Johansson från HUI Research, presenterade den handelsutredning de gjort på uppdrag av kommunen. En utredning som skyndats på tack vare E22:ans nya sträckning.

Den presenterades som preliminär. Slutlig skulle den bli efter onsdagens möte. Tidigare på dagen hade politikerna fått ta del av utredningen.

Bra beolkningsutveckling

Söderköpings främsta styrka är en bra befolkningsutveckling, att kommunen ligger i tillväxtområde med bland annat Norrköping och Linköping, en vacker stadskärna och en stark turism.

– Söderköping kommer aldrig att kunna konkurrera med Ingelsta och Mirum, utan får hitta det annorlunda som sticker ut och gör Söderköping annorlunda, sade Henrik Vestin.

– Det finns inga kedjor, som Lindex och H&M i Söderköping, men många unika butiker, som bokhandel, skoaffärer, blomsterhandel, heminredning med mera.

Ungefär 40 procent (netto efter in- och utflöde) av köpkraften hamnar utanför Söderköping.

– Det är ingen dålig siffra, men den går att förbättra, enligt Henrik Vestin.

Få bryter

sig

ur köerna

Den största framtida faran ansåg de två detaljhandelsanalytikerna vara ett framtida externt köpcentrum. Det finns det inte kundunderlag till och skulle drabba den befintliga handeln hårt. Där har kommunen stor makt att bevilja eller neka mark.

Redan nu finns tre centrer, stadskärnan, Fixpunkten och Norrport. Alla har potential att utvecklas och bör kopplas ihop bättre än idag.

Den nya sträckningen av E22 sågs inte som något problem.

– Redan nu är det få som bryter kön och ger sig in i centrum. Inte heller drar man idag nytta av genomfartstrafiken. Den möjlighetens finns kvar när den nya sträckningen blir verklighet. Bättre skyltning ansågs vara mycket viktig. Något som också kommer att ske under året.

Vad anser ni vara de tre absolut viktigaste åtgärderna för framtiden?

Henrik Vestin och Rickard Johansson funderar ett tag, men enas om följande tre.

• Samverkan på olika nivåer. Få hit kunderna, sedan kan ni slåss om dem.

• Tillgänglighet, så att det är lätt att ta sig till de tre handelsplatserna och mellan dem.

• Turismen, en näring som växer mer än handeln.

Den största faran?

– Att vara nöjd och inte göra någonting. Då kommer det garanterat att bli sämre.

e

r

HUI Research

HUI Research (till 2011 Handelns Utredningsinstitut, HUI resp. Turismens utredningsinstitut, TUI) är ett företag ägt av branschorganisationen Svensk Handel. HUI Research bedriver forskning, utredning och analys om handeln och turismen. Det är HUI Research som utser årets julklapp.

HUI, grundades 1968 när Detaljhandelns- och Grosshandelns Utredningsinstitut (DUI och GHI) slogs samman.

Källa: Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om