En färgglad kajak dominerar den östgötska montern vid Vildmarksmässan
i Stockholm. Med den
i förgrunden, kompletterad med lite förföriska paddelbilder och kartor på ena väggen, vill de båda frilufts- och turistaktörerna Östgötaskärgården och Bråvikslandet dra till sig det ständigt ringlande ledet av mässbesökare.

Lockar med upplevelser
Men konkurrensen är stentuff och kampen om besökarna - och på längre sikt turisterna - likaså.

Upplevelserna, den ena mer lockande än den andra, ligger vägg i vägg och lanseras med mer eller mindre fantasifulla utställningar. Vildmarksmässan har bytt skepnad och är numera snarare en turistmässa där just nyckelordet "upplevelser" går som en röd tråd genom hela härligheten. Det är färre kängor och tält på mässan och mer av färgglada resebroschyrer och stridsrop om det ultimata äventyret och den fulländade upplevelsen. Det ena målet är mer svårtillgängligt än det andra och den ena resan mer halsbrytande än den andra. Ett tidens tecken.

Artikelbild

Lokala resmål
Mitt i allt detta lockar östgötarna med kajakpaddling i skärgården och vandring i Kolmården och Vikbolandet. Allt elegant och behändigt paketerat
i enlighet med den moderne vildmarksturistens önskemål.

Hur går det då?

- Bra, försäkrar Cecilia Karlsson från Upplev Norrköping.

- Våra upplevelser ligger ju så nära till. Det är det vi säljer. Att vår vildmark ligger så nära och är så lättillgänglig. Perfekt för den bekväma äventyraren.

Artikelbild

| Vildmarksmässan inleddes med att utse Upplevelseburken till årets outdoorprodukt. Skaparen Stefan Andersson med sambon Ulrika Furtenbach och sonen Filip fick mycket uppmärksamhet när de lanserade sin burk.

Erik Wallgren, som driver Arkö kajak och som paddlat mer än de flesta av oss, stämmer in och lanserar S:t Anna som den oslagbara skärgården när det gäller att ljudlöst förflytta sig i ett cigarrformat och färgglatt flytetyg.

- Jag vet inte hur många gånger jag har paddlat
i Stockholms skärgård med hjärtat i halsgropen, säger han. Stora fjärdar och tät trafik med snabba båtar. Dessutom är det svårt att gå iland. Det är inte lätt att hitta något som inte är bebyggt. I den jämförelsen har vi en bra produkt att sälja.

Artikelbild

| Cecilia Karlsson poängterar närheten till äventyret när hon lanserar Östgötaskärgården och Bråvikslandet.

En burk med äventyr
I en monter snett mitt emot kittlar proffsäventyraren Ola Skinnarmo med sina turer till Nordpolen och runt nästa hörn kan man fylla i en lapp och få hänga med till Svalbard. Gratis? Knappast. Billigt? Nej, inte ens det. Men alla lovar att upplevelsen är värd pengarna.

Mot den bakgrunden är det förstås befriande att hela Vildmarksmässan inleds med att Stefan Andersson, inflyttad stockholmare med spår av Småland i dialekten, belönas med "Årets outdoorprodukt" för sin Upplevelseburken.

Artikelbild

| Konkurrensen om mässbesökarnas framtida reseplaner i hårda. Mercedes Lundström lockar med proffsäventyraren Ola Skinnarmos expeditionsresor till Nordpolen.

En upplevelse i det lilla.

- När min son Filip, då fyra år, hoppade av söndagsgymnastiken bestämde vi att vi skulle ut
i naturen istället, berättar Stefan Andersson inför en ganska stor skara åhörare. Jag skrev uppdragslappar och la i en gammal vällingburk och Filip fokuserade på matsäcken.

Artikelbild

| Vilket är mest lockande? Resmålet? Eller bilen?

Väl i naturen drog man en eller flera uppdragslappar ur burken och gjorde vad som där sades.

Nu har Stefan Andersson gjort burkar för ett 15-tal kommuner i och runt om Stockholm som är laddade med ett 30-tal uppdrag och problemlösningar att ta med sig ut till skogs. Tanken är att det hela ska växa och till hösten, eller senast nästa år, ska Upplevelseburken finnas specialdesignad för Norrköping.

Artikelbild

| Klätterväggen lockade små som stora.

Bra för gemenskapen
- Norrköping är en av kommunerna vi tittar på, säger han. Det finns tillräckligt mycket barnfamiljer och gott om bra natur. Upplevelseburken hjälper barnfamiljerna att ta sig ut till sina närliggande naturområden.

- Många vill ut i naturen men prioriterar det inte. Nu visar vi att äventyret finns närmare än man tror. Jag tror också att familjerelationen stärks när man gör något tillsammans. Men några GPS-punkter finns inte med i burken. Då är det ju bara att gå och äventyret försvinner.

Upplevelsemäs...förlåt, Vildmarksmässan, pågår till och med i morgon, söndag. Besöker man den under lördagen kan man med fördel träffa trivsamme engelsmannen Ed Stafford i Discovery Channels monter. Han berättar om hur han vandrade längs hela Amazonfloden.

Ett stolleprov på 650 mil som tog honom två och ett halvt år.

En upplevelse så god som någon.