Skolan har fortfarande inte lyckats rätta till bristerna och riskerar nu att förlora sitt tillstånd.

- De tycker att de har fått så lite tid på sig, och det kan jag förstå, men hade de kunnat visa några goda exempel, så ...

Det säger Marie-Louise Hultman på Skolinspektionens Linköpingsavdelning, som själv besökt Jasminskolan flera gånger och pratat med elever, lärare och rektor. Senast i mitten av januari gjorde hon ett oanmält besök.

Artikelbild

Missförhållanden
Skolan har en inriktning mot islam och miljö, och har särskilt kommit att locka elever med somaliskt ursprung. I våras fick Skolinspektionen kännedom om missförhållanden på skolan. Om elever som inte fick tillräckligt stöd, och om en rektor utan pedagogisk insikt.

Sedan dess har Marie-Louise och hennes kollegor haft en tät kontakt med skolans företrädare. NT har skrivit om processen ett flertal gånger. De har sett vissa framsteg, men mest av formell karaktär. Nu finns dokumentmallarna, men inte innehållet.

Och det är det som Marie-Louise syftar på, när hon säger att hon saknar goda exempel.

- Allt måste inte vara perfekt i alla hörn, men vi behöver se exempel som tyder på att det kommer bli bra, när de fått tid att jobba igenom alla ämnen.

Kritiken i somras var benhård.

- Vi har 90 punkter som vi kan bedöma, och det var inte många som de inte hade kritik på. En vanlig skola kan vara allt mellan 5 till 15 punkter, säger hon.

NT har bett om en intervju med rektorn på Jasmineskolan, men hon har avböjt att medverka.

 

Läs mer i dagens NT eller via e-tidningen.´

 

Klicka här för att komma till e-tidningen