- Det är inte ovanligt att folk hör av sig till oss och känner sig lurade. I storstäderna finns det taxibolag som tar dubbelt eller tre gånger mer betalt än andra. Man kan förstå att kunder blir besvikna men vi har faktiskt haft fri prissättning i 21 år, säger Ejert Seijboldt på Taxiförbundet.
Underlättar uträkning
I maj infördes nya regler för taxibilarnas prisinformation som ska underlätta att på förhand beräkna kostnaden för den som ska åka taxi. Den har även gjort det svårare för taxibolag att vilseleda kunder eftersom det dyraste jämförpriset nu ska vara skrivet stort på prisdekalen.
- Tidigare fanns en rekommendation hur prislistorna kunde se ut. Nu har vi en mall för hur den ska se ut. Taxiföretag kan inte längre hitta på en egen variant, säger Ejert Seijboldt.
Det högsta jämförpriset ska ge ett hum om taxin är dyr eller billig. Men det är många kunder som inte känner till vad som gäller enligt Ejert Seijboldt.
- I Sverige är folk vana vid att använda jämförpriser när det gäller mat till exempel. Men när de tar taxi verkar de ofta ta första bästa. Det här är en konsumentupplysningsfråga och det verkar inte som att vi har nått ut tillräckligt.
Vad gör man om man inte har tid att ringa på en taxi och de som finns på plats är dyra?
- Då kan du föreslå ett fast pris i stället. Det är helt ok, men se till att priset slås in i taxametern direkt och att du får ett kvitto när man kommer fram.
Vad bör man annars tänka på som kund?
- I första hand borde man välja ett etablerat bolag på orten som man känner till och litar på. Det är oftast de mindre bolagen och friåkare som inte är anslutna till någon växel som är dyrast. Glöm inte heller att undersöka priset och be om ett riktigt taxameterkvitto när du kommer fram.